گنجه و گنجینه

با توجه به اهمیت محتوای وبلاگ گنجه و گنجینه خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است مسئولیت کلیه اطلاعات پست و وبلاگ نمایش داده شده با عنوان گنجه و گنجینه برعهده مرجع و منبع اصلی آن میباشد. و یاسمین هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

چرا تبادل اشیای تاریخی درکشور صورت نمی گیرد؟

چرا تبادل اشیای تاریخی درکشور ،برای دیدن مردم ماصورت نمی گیرد؟

تبادل آثار و اشیای تاریخی در دنیا بین کشورهای صاحب تمدن و میراثدوست از اواسط قرن گذشته آغاز شد و بشدت مورد اقبال مردم جهان قرار گرفت.از آنجا که آثارتاریخی کشورها در هرکجا که باشد با حفظ مالکیت آن مردم و کشور،متعلق به کلیه بشریت محسوب می شوند سازمان های ذیربط ازجمله یونسکو به این اقدامات پسندیده نگاه مثبتی دارد اما طبق قانون بین الملل زمان و مکان مشخصی برای نمایش آنها در نظرگرفته می شود تا مردم سرزمین های دیگر دراین فرصت توان بازدید از آنها را داشته باشند. کشورهای میزبان آثارباستانی مکلف به تامین امنیت اشیا و آثارتاریخی به نمایش گذاشته شده هستند.زمانی که نمایشگاه آثارباستانی ایران با عنوان"امپراطوری فراموش شده" در موزه های لوور و بریتانیا تشکیل گردید حسرت میلیون ها ایرانی را برانگیخت که چرا آنها باید از این دیدار محروم باشند. میلیون ها ایرانی که در روستاها و ای دورافتاده به دلیل مشکلات اقتصادی و هزاران دلیل دیگر نتوانسته اند میراث امپراطوران خود را ببینند و حالا باید شاهد شنیدن و دیدن این آثار از سوی بیگانگان باشند. بیگانگانی چون انگلیس و فرانسه که بیشترین سهم را در سرقت و چپاول،غارت و خیانت به میراث فرهنگی ایران را مرتکب شده اند.پرتغال و هلند،آلمان و اتریش،اسکاتلند مکزیک و هنگ کنگ،قطر چین و بوسنی،نیوزیلند و بلغارستان،هرزه گوین و روسیه،ترکیه و بسیاری دیگرازکشورهای امریکای جنوبی،میل و رغبت خود را برای به نمایش گذاشتن آثارتاریخی ایران درکشورهایشان را اعلام نمودند.در این میان بسیاری از اشیا به برخی از این کشورهای ذکر شده برای نمایش برده شدند اما ی صدای برخاسته از عشق به آثارتاریخی مردم روستاها و ای این سرزمین را به میراثشان نشنید.اطلاعات دقیقی هم هیچگاه به صاحبان و وارثان میراث فرهنگی(ملت ایران)داده نشد که آیا آنچه برگشت همان ها بودند که از موزه ملی خارج شد یا اینکه به جای اشیای اصل، تحفه های ناقابل بدل به ما تحویل دادند؟جالب است در مدت کمتراز یک دهه بیش از 35 نمایشگاه آثارتاریخی ایران در 16کشورهای دنیا برگزار شده است و جالبتر اینکه ایران هیچگاه میزبان برگزاری این نمایشگاهها نبوده است و این برای میراث فرهنگی ایران ناخوشآیند است.آیا هیچ کشوری به ایران برای بنمایش گذاشتن آثار تاریخی اش اعتماد نکرده است؟مجلس و ت هیچ کشوری اجازه برگزاری چنین نمایشگاهی در ایران را صادر نکرده اند و تنها درکشور ایران این اتفاق حادث شده است؟به کجا می رویم و به که و کدام کشورها اعتماد می کنیم؟برگزارکنندگان این نمایشگاهها در کشورهای دیگر درجستجوی گمشده ای هستند که ما خبر نداریم؟آیا برای پهن بساط تفریح و گرفتن یت های نجومی و هجومی انجام می شود ؟چرا مردم خود را از دیدن این اشیا محروم می کنیم و درمقابل آثارمان را برای دشمنانمان بنمایش می گذاریم؟آیا مردم کلاردشت و مارلیک و خوروین و سیلک و.... از گنجینه های زرین و غرور آفرین خود اطلاعی دارند؟بیش از نود و هشت درصد مردم این مناطق جام زرین خود را که در موزه ملی است ندیده اند اما چگونه است که غارتگران میراث فرهنگی مان باید میلیون ها کیلومتر دورتر شاهد دیدن آثارباستانی ما باشند؟چرا هزینه های برگزاری اینگونه نمایشگاهها در کشور را بهانه ای برای عدم برگزاری نمایشگاه در داخل می دانیم؟ باور کنید مردم ما صاحب تفکر مریضی نیستند(اشاره به سخنان رئیس کل موزه های کشور در اعتراض به سخنان مردم و نگرانی آنها از وج اشیای باستانی برای نمایش به کشورهای بیگانه)

http://media.mehrnews.com/d/2016/09/24/4/2218803.jpg?ts=1478437009502

مردم حق دارند که نگران آثار و اشیای تاریخی خود باشند؟آنها حساسیت های خود را دربرابر مفقود شدن سنجاق مفرغی لرستان در یکی از همین نمایشگاهای خارجی ازخود بروز دادند اما دربرابر این حساسیت ها به باد انتقاد کشیده شدند که ما هزاران هزار از این اشیای مفرغی داریم ؟ سفرا و وکلای کشورهای دیگر از قبیل آرژانتین،کره و....آثارتاریخی مان را به سرقت می برند و به خاطر اینکه مبادا روابط ما با کشوری بهم بخورد حق اعتراضی هم نداریم. زنده باد این میراث و این مدیریت..

تورج گنجه"

عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
برچسب ها : چرا تبادل اشیای تاریخی درکشور صورت نمی گیرد؟ - مردم ,اشیای ,میراث ,کشورهای ,آثارتاریخی ,تاریخی ,اشیای تاریخی ,میراث فرهنگی ,برای نمایش ,کشورهای دیگر ,فرهنگی ایران ,میراث فرهنگی ایران ,اشیای
چرا تبادل اشیای تاریخی درکشور صورت نمی گیرد؟ مردم ,اشیای ,میراث ,کشورهای ,آثارتاریخی ,تاریخی ,اشیای تاریخی ,میراث فرهنگی ,برای نمایش ,کشورهای دیگر ,فرهنگی ایران ,میراث فرهنگی ایران ,اشیای
مرگ الهه ناهید در بام کرمان
الهه ناهید در بام کرمان می میرد/ فریاد تاریخ شنیده نمی شود

الهه زیبای ناهید دربام کرمان می میرد و ی هم نگران نیست.قرار گرفتن قلعه دختر و قلعه اردشیر در محل زندگی مردم بطوریکه در برخی مواقع فاصله خانه ها تا این بنا تنها عرض یک کوچه است، عدم اجرای فصل های کاوش، قرار گرفتن تأسیسات مخابرات بر روی بلندترین نقطه از دو قلعه از مهم ترین دلایل ت یب این بناها است.این در حالی است که موقعیت جغرافیایی این قلعه ها می تواند دو قلعه را به سادگی به یکی از محبوب ترین مناطق برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند اما به طورقطع می توان گفت تعداد بازدیدکنندگان از این قلعه های کهن شهر کرمان که نام آن ها حتی در شاهنامه هم آماده است هیچ بازدیدکننده ای ندارند و شرایط این بناهای تاریخی هر روز بدتر می شود.این دو بنا در شرق شهر کرمان و بر فراز دو کوه بلند قرارگرفته اند بنایی که ارتفاع کمتری دارد قلعه دختر نامیده می شود و گفته می شود قدیمی تر از قلعه اردشیر است که روی کوهی بسیار بلندتر قرار دارد.بناهای هر دو قلعه از خشت های بسیار ضخیمی ساخته شده اند که با تمام دخ های انسانی و طبیعی و عدم اجرای هیچ گونه عملیات مرمتی اما هنوز هم پابرجا مانده اند و خودنمایی می کنند.
نکته جالب اینکه قدمت این دو بنا از همه بناهای تاریخی کرمان بیشتر است اما به دلیل عدم اجرای طرح های مطالعاتی قدمتشان دقیقاً مشخص نیست اما نام این قلعه ها در کتاب های تاریخی از جمله شاهنامه آمده و نشان از موقعیت تاریخی آن ها دارد.قلعه دختر بیش از قلعه اردشیر آسیب دیده است و دلیل آن هم در دسترس بودن این بنای تاریخی است، این بنا به عنوان معبد آناهیتا یا همان الهه ناهید نیز خوانده می شود که از آن به عنوان الهه باروری نیز یاد می شود اما روزگار کنونی این بنا بیشتر به بنای در معرض نابودی می ماند.
اگر نگاهی به وضعیت این روزهای قلعه اردشیر و قلعه دختر بیندازیم به سادگی می توان شدت ت یب در اطراف این بناها را مشاهده کنیم و نکته عجیب تر اینکه این بناها در شهر کرمان و مقابل دیدگان مسئولان قرارگرفته اند.
ساختمان های اطراف این بناها اکثراً نانی جز اتباع بیگانه ندارند و یا از محله های بسیار قدیمی شهر و با بافت فرسوده محسوب می شوند.هیچ مسیر گردشگری برای معدود افرادی که این بناها تاریخی آن ها را به خود جذب می کند تعریف نشده و عملاً در مسیر بازدید از بناهای تاریخی کرمان و در تورهای گردشگری نیز جای ندارند و تمام این گفته ها مربوط به قدیمی ترین بنای شهر کرمان است.

عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
برچسب ها : مرگ الهه ناهید در بام کرمان - قلعه ,کرمان ,تاریخی ,بناها ,می شود ,الهه ,قلعه دختر ,قلعه اردشیر ,بناهای تاریخی ,الهه ناهید ,تاریخی آن ها ,بناهای تاریخی کرمان
مرگ الهه ناهید در بام کرمان قلعه ,کرمان ,تاریخی ,بناها ,می شود ,الهه ,قلعه دختر ,قلعه اردشیر ,بناهای تاریخی ,الهه ناهید ,تاریخی آن ها ,بناهای تاریخی کرمان
موزه های ترکیه اعتبارخود را از کجا آورده اند؟

مسجدعبای ترکیه که داعیه داشتن لباس مطهرحضرت رسول اکرم ص است به دلیل همین قه مطهر شهرت و اعتبارجهانی پیداکرده است.درموزه های ترکیه ازجمله توپکاپی لباس و دمپایی و دیگر اشیای زیبا و گرانبهایی از حضرت رسول (ص) و بسیاری از ائمه و ان الهی دیده می شود که این خود براعتبار جهانی و جذب سالانه میلیون ها گردشگر منجر شده است. کاخ توپکاپی بخشی به نام موزه ی وجود دارد، یک اطاق کوچک با گنجی که قیمت برای آن نمی توان گذاشت.در این اطاق کوچک زیر میزها و تابلوهای شیشه ای شما اشیا باقیمانده از ان الهی را می بینید که در طی سالها حکومت عثمانی بر سرزمینهای مصر و عربستان و بیت المقدس به دست آمده اند.در واقع این اشیا از کشورهای زیر سلطه عثمانی یا به زور گرفته شده اند و یا توسط پادشاهان آن کشورها به ت عثمانی هدیه گشته اند. یکی از لباس های حضرت زهرا (س) و لباس خونین حسین (ع) هم در این موزه این کشوراست که تنها سالی یک بار در آن صندوق گشوده شده و در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد.موزه هایی که تنها اعتبارشان از این آثارمقدس و گرانبهاست.

موزه ترکیه پیراهنی که در کربلا تن اباعبدالله بود/ گنج بدون قیمت در یک موزه/ زره حضرت یحیی با استخوان دست وی +ع

عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
برچسب ها : موزه های ترکیه اعتبارخود را از کجا آورده اند؟ - موزه ,لباس ,عثمانی ,ترکیه ,اطاق کوچک , ان الهی
موزه های ترکیه اعتبارخود را از کجا آورده اند؟ موزه ,لباس ,عثمانی ,ترکیه ,اطاق کوچک , ان الهی
**میراث فرهنگی و درد سرقت ها

گذشته از تعریف موزه که بارها اشاره های کم و بیش بدان نموده ایم .گفته ایم موزه ها مکانی برای نمایش فرهنگ و تاریخ کشورها هستند. کل یون هویت ملی ملتها و دروازه فهم و دانش و آگاهی،علم و ادب و هنر هستند.،کشورما دارای تاریخی به بلندای انسان های پارینه سنگی و فرهنگی غنی به قدمت منشور کوروش… در این راستا موزه ی ملی ایران یکی از گران بها ترین . موفق ترین موزه های ایران و جهان است. این موزه از دو بخش موزه ایران باستان و موزه دوران ی در دو سختمن مجزا تشکیل شده است که هریک به خوبی نشان از هنر مردمان این مرز و بوم می باشد.و در فرهنگ موزه داری به عنوان موزه ی مادر شناخته شده است. مادری که برای میراث مردم به عنوان فرزندان خود،مادر خوبی نبوده است.و همواره از گذشته دور تا همین ها علاوه برصدها سرقت ناجوانمردانه از موزه ملی در اوایل انقلاب از موزه ملی ایران باستان،

هنوز از نتیجه پیگیری های 15 سکه طلا و نقره و گردنبند از نمایشگاه موزه ملی ایران خبری در دسترس ما نیست. سرقت 385 سکه طلا و نقره و شش قلمدان از بخش ی موزه ملی

سرقت شش قلم شئی نفیس فرهنگی از کاخ نیاوران

سرقت 21 قلم اشیای نفیس از موزه آبگینه و سفالینه

ناپدید شدن ناگهانی یک کتیبه سنگی از موزه ملی

سرقت یک تابلوی گرانبها از موزه هنرهای ملی و یک روطاقچه ای زری از کاخ صاحبقرانیه

ناپدید شدن قرآن خطی از موزه شیراز

ناپدید شدن لوح زرین هخا

ناپدید شدن لوح نقره ای هخا

در جریان این نقل و انتقال یک جفت از الواح ناپدید شد. این ماجرا ۲۰ سال مسکوت ماند زیرا سندی مبنی بر انتقال آن ها به موزه ملی وجود نداشت و ی متوجه مفقود شدن آن ها نبود.همزمان با ورود رئیس جدید به موزه ملی و آغاز عملیات ساماندهی آثار این موزه، خبر گم شدن این آثار و بازجویی از مسئول موزه در خلال سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ انتشار یافت.لوح سیمین پیداشد بازپرونده مفقود شدن لوح زرین به جایی نرسید. هرچند دستگاه قضایی و مسئولان سازمان میراث فرهنگی در هیچ یک از گزارش های مطبوعاتی خود، نام متهم و روند دادرسی را فاش نکرده اند اما شنیده می شود، متهم به ذوب لوح زرین و فروش طلای آن اعتراف کرده است.

سرقت سه تابلوی نفیس قاجاری از موزه رضا عباسی

سرقت نقاشی های منحصربفرد محمد فرشچیان از موزه سعد آباد در سال 1385

سرقت شش مهره سه هزارساله از موزه ملی در سال 1385

آ ین سرقت از موزه ملی، در یک نقطه با مفقود شدن آثار فرشچیان اشتراک دارد. دست داشتن یکی از خدمه موزه در سرقت. ۲۵ دی ماه ۱۳۸۴، اولین خبر درباره مفقود شدن هشت مهر سه هزار ساله از موزه ملی، انتشار یافت.کارشناسان موزه در جریان بررسی ماهانه ویترین ها، متوجه فقدان شش مهر کوچک متعلق به هزاره اول پیش از میلاد در یکی از ویترین ها شده بودند. بدون آسیب زدن به قفل ویترین، تعدادی از آثار را برداشته و باقی آثار را طوری جا به جا کرده بود که ی متوجه فقدان آنها نشود. تحقیقات، کارشناسان را به یکی از سرویس های بهداشتی موزه کشاند. ۲۵ ساله که به مدت شش سال نظافت چی موزه بود، مخزن آب سیفون دست شویی را مکانی امن برای نگهداری شش مهر مفرغین لرستان و دو مهر نقره با نقش یک زن و نیمرخ یک مرد، یافته بود.

385سکه طلا و شش قلمدان از بخش موزه ی-

ماجرای سرقت ۱۵ سکه طلا و نقره و یک گردنبند از در سال ۱۳۷۰، سرقت ۳۸۵ سکه طلا و نقره و شش قلمدان از بخش ی موزه ملی در سال ۱۳۷۱، ۱۳۷۹، ناپدید شدن یک کتیبه سنگی در سال ۱۳۸۰، سرقت یک تابلوی نقاشی از موزه هنرهای ملی پس از گذشت سال ها هنوز به نتیجه نرسیده و همچنان در دستگاه قضایی مفتوح است.

مفقود شدن تعدادی از فرش های تاریخی موزه فرش که گفته شد در اثر جابجایی به جای نابجایی برده شده است

سرقت سه مدال تاریخی از موزه مشروطه تبریز

سرقت رونوشت کتاب قانون ابوعلی سینا در آرامگاه شیخ

مفقود شدن گنجینه های تاریخی رامهرمز که هیچ نفهمید که کجا رفتند وچه بلایی برسرمیراث ملت آمد.

و....................... واین قصه هنوز هم ادامه دارد

عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
برچسب ها : **میراث فرهنگی و درد سرقت ها - موزه ,سرقت ,ناپدید ,مفقود ,آثار ,نقره ,موزه ملی، ,متوجه فقدان ,دستگاه قضایی ,انتشار یافت ,موزه هنرهای
**میراث فرهنگی و درد سرقت ها موزه ,سرقت ,ناپدید ,مفقود ,آثار ,نقره ,موزه ملی، ,متوجه فقدان ,دستگاه قضایی ,انتشار یافت ,موزه هنرهای
وقتی فرهنگ ومیراث مردم یک جامعه اربین برود پیوند جامعه از هم می گسلد

ملت ها این هراس در دلشان است که آینده میراث فرهنگی شان چه خواهد شد؟ و به این فکر افتاده اند که حتی اگر نمی توانند فرهنگ گذشته شان را زنده کنند لااقل جسم و جسد میراث فرهنگی شان را صیانت کنند که متأسفانه در ایران حتی در شه حفظ و صیانت از جسم و جسد میراث فرهنگی و طبیعی گذشته خود نیستیم.دشمنان یاد گرفته اند که چگونه مردم یک جامعه را از درون تهی کرده و هویتشان را تاراج و به غارت ببرند.نابودی میراث و فرهنگ ملتها که صدها سال است ط لذیذ و گوارایی برای دشمنان شده است هنوز بساط این ط های لذیذ پهن و گسترده مانده است.وقتی ملتی به خواب رود نخستین نشانه این خواب گرفتگی ،فاصله گرفتن مردمش از میراث و فرهنگشان است.دشمن هم دقیقا از همین زاویه حساس به فرهنگ یک جامعه لطمه می زند او ریشه های فرهنگ را می زندمی داند فرهنگ به بنیان ها و ریشه هایش زنده است و وقتی یک فرهنگ بمیرد جامعه می میرد. در جوامعی که روند روبه تزاید ت یب آثار باستانی شتابان بگیرد همه رشته و ریسمان اتصال به گذشته و تاریخ و فرهنگ آنها از هم باز شده و میگسلد. وقتی ملتی خود با تیشه های جهل و بی¬خبری ریشه های مدنی و معنوی و مواریث فرهنگی خویش را از بُن نشانه بگیرد خود زودتر از میراثش میمیرد.مردمی که همه ریشه ها و بنیان ها و پی ها و پایه ها و ستون های استوار مواریث فرهنگی جامعه خود را آسیب پذیرسازند فر نزدیک همین جامعه و فرهنگ و ملت سرانجام نسبت زنده و فعال و پویا و پایای خود را با تاریخ و فرهنگ و مواریث مدنی و معنویشان را از کف داده و از صحنه تاریخ به بیرون رانده خواهد شد.مردمی که درک و فهم عمیق و توجه شایسته وروشنی از میراث فرهنگی نداشته باشند وآنچه که از نیاکان هنرآفرینشان بودیعه رسیده است پاس ندارند برای فردا هم چیزی نخواهند داشت.هیچ مرگی بدتراز مرگ ناشی از مرگ فرهنگ ملتهانیست.

عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
برچسب ها : وقتی فرهنگ ومیراث مردم یک جامعه اربین برود پیوند جامعه از هم می گسلد - فرهنگ ,جامعه ,میراث ,فرهنگی ,مواریث ,تاریخ ,مواریث فرهنگی ,وقتی ملتی ,میراث فرهنگی ,میراث فرهنگی شان
وقتی فرهنگ ومیراث مردم یک جامعه اربین برود پیوند جامعه از هم می گسلد فرهنگ ,جامعه ,میراث ,فرهنگی ,مواریث ,تاریخ ,مواریث فرهنگی ,وقتی ملتی ,میراث فرهنگی ,میراث فرهنگی شان
نای بند ماسوله کویر ایران

روستای زیبا و تاریخی نایبند در بخش جنوبی طبس و در کنار جاده طبس- راور ، در ۱۳۴ کیلومتری نزدیکترین شهر، دیهوک، واقع شده است.این روستایکی از جاذبه ها و واحه ای بر ساحل دو کویر پهناور لوت و دشت کویر است .استقرار روستا بر بلندای کوه و کمبود زمین برای ساخت و ساز، معماری روستا را دارای فرم خاصی کرده و چاره شی نین روستا برای بهره وری بیشتر از فضاهای معماری سبب ساخت بناهایی با مساحت محدود و چند طبقه شده است که از جمله ویژگی ها و ارزشهای معماری روستا محسوب می شود. سکنه، خانه های خود را بدون حد و مرز مشخص با استفاده از گل و شاخ و برگ درختان با تلفیقی زیبا در شیب کوه و دره ساخته اند، بطوریکه بام یک خانه، نقش حیاط خانه مجاور را ایفا می کند و بر اساس این شیوه معماری، به آن ماسوله کویر نیز اطلاق می شود.کوچه های پیچ در پیچ همراه با فرم چند طبقه ای بناها بر بلندای کوهی که اطراف آن را باغات و نخلستانها در بر گرفته است، منظر فرهنگی قابل ارزشی را در میانه کویر ایجاد کرده است.در مستندات و کتب تاریخی قرون اولیه تاریخ ، نام نایبند به همراه تعریف آن به عنوان استراحتگاه و مأمنی در حاشیه کویر برده شده است که از آن جمله می توان به اصط ی و ابن حوقل اشاره کرد.به عبارت دیگر وجود چشمه های آب سرد و گرم منحصر بفرد در دو ناحیه معروف به زردگاه و دیگ رستم، شاید مهم ترین عامل پیدایش آبادی در این نقطه از کویر بوده است.منظرفرهنگی و زیبای این روستا در فهرست ملی ثبت گردیده است.

عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
برچسب ها : نای بند ماسوله کویر ایران - کویر ,روستا ,معماری ,معماری روستا
نای بند ماسوله کویر ایران کویر ,روستا ,معماری ,معماری روستا
باستان شناسی مانند هرحوزه پژوهشی دیگر منشآ معینی ندارد

باستان شناسی مانند هرحوزه پژوهشی دیگر منشآ معینی ندارد.کنجکاوی درباره گذشته ازهزاران سال پیش وجود داشته و به عبارتی ریشه در حیات و وجود آدمی دارد.مردم همیشه می دانستند که مردمی دیگر پیش از آنها می زیسته اند.لذا دوست داشتند بدانند که کجا؟ چگونه می زیسته اند؟پیش از آنکه علم باستان شناختی و به زبان عام(علم عتیقه شناسی)پای به عرصه ظهور بگذارد اعم از متوئن کهن و جدید و....و دانش آدمی درباره گذشته ناشی از مطالب متون داستان ها و افسانه های شفاهی،تاریخ شفاهی و افه ها،باورها و ....بود که در زمینه آگاهی بخشی نقش مهمی داشتند. اما این همه و پایان کار نبود.آشکار ترین مناطق و ابه های باستانی نگاه مورخان و باستان شناسان را به خود جلب کرد.بشر دوست داشته از راز و رمزهای معماری و سازندگان آن بردارد.تا قبل از آن این یادمان ها و ابه های باشکوه تاریخی را به غول ها و شیاطین نسبت می دادند. احساس قوی تعلق به تبار و تیره،نژاد آدمی را کنجکا.تر نمود تا به جستجوی هویت خود بپردازد.خیلی زود یافت که خاکی که بر روی آن گام بر می دارد منبع ذخایر و گنجینه های کهن است.وقتی نبونیدوس بابلی در سده ششم قبل از میلاد سنگ بنای کاخی که دوهزارسال قبل از او ایجاد شده بود را جستجو نمود به اشیای بسیار دست یافت.او نخست بار سازندگان این بنای با شکوه را صنعتگران(هنرمندان)ورزیده خواند.شاید نوع کار نبونید قرن ششم قبل میلاد با جستجوگران عتیقه تا اوایل قرن نوزدهم میلادی تفاوت چندانی نداشت اما با ظهور علم باستان شناختی، نگاه بشر به گذشته و اشیایی که کشف می گردید تغییر یافت.سوئیتنیوس رومی نوشته است که آگستوس امپراطور روم درسده نخست ق م اسکلت های عظیم حیوانی هیولایی را جمع کرده بودتا آنجه که برخی او را پدر باستان شناسی لقب نهادند.درخاوردور پیشینه کهنترین علاقه به آثار باستانی هم در زمان سلسله سونگ چین بسال های1279-960 یافت.این ها بخشی ناچیز از نشانه ها، ردها و نخستین گام های بشر برای درک گذشته های دورهستند.علاقه به گنجینه ها و آثار تاریخی رشد قابل وصفی پیدا کرد.تا آنجا که جان لیلند به سمت مهم "عتیقه شناس هنری هشتم درسال 1533 م در آمد.جان استو و جان کانیرز درسال های 1603 و 1677 آثار تاریخی و سفال هایی که به دستشان رسید با دقت ویژه ای مورد تحقیق قرار دادند.کارشکنی ها و افه خواهی ها نتوانست مانع از گرایش جوانان و تحصیلکرده ها به دانش عتیقه جویی گردد.جفری مانماثی(مانماسی)درکتاب خیالبافانه شاهان بریتانیا(1136م) از" استون هنج ها" بطرز زیبا نام برد.وعظمت این سنگ باشکوه و اینکه چگونه بدانجا برده شده اند سخن راند.توصیف هایی که در دهه ها و قرن های بعدی مورد استناد باستان شناسان قرار گرفت. وزمانی که تصور قدمت انسان از محدوده حافظه انسان نمی کرد انسان جوکوتین درسال 1921 درغاری به همین نام توسط v.s.p کشف شد که تاریخ جهان را متحول ساخت.و این سرآغازی بر کاوش هایی شد که علم باستان شناختی هویت خود را پیدا کرد.

عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
برچسب ها : باستان شناسی مانند هرحوزه پژوهشی دیگر منشآ معینی ندارد - باستان ,عتیقه ,گذشته ,شناسی ,یافت ,هایی ,باستان شناسی ,درباره گذشته ,باستان شناختی ,باستان شناسان ,آثار تاریخی ,منشآ معینی ندارد ,مانند هرحوزه پ
باستان شناسی مانند هرحوزه پژوهشی دیگر منشآ معینی ندارد باستان ,عتیقه ,گذشته ,شناسی ,یافت ,هایی ,باستان شناسی ,درباره گذشته ,باستان شناختی ,باستان شناسان ,آثار تاریخی ,منشآ معینی ندارد ,مانند هرحوزه پ
با توجه به اهمیت محتوای سایت خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج در سایت را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است یاسمین فقط منتشر کننده مطالب با ذکر منبع بوده و هیچ گونه مسولیتی در خصوص مطالب نشر داده شده ندارد.
All rights reserved. © Yasamin 2016-2017