إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوی

با توجه به اهمیت محتوای وبلاگ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوی خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است مسئولیت کلیه اطلاعات پست و وبلاگ نمایش داده شده با عنوان إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوی برعهده مرجع و منبع اصلی آن میباشد. و یاسمین هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

آنچه بعد از مرگ باقی می ماند-کلیپ


مدت زمان: 59 ثانیه
دریافت

برچسب ها : آنچه بعد از مرگ باقی می ماند-کلیپ
آنچه بعد از مرگ باقی می ماند-کلیپ
حجاب از نوع خاصّش


آیا استفاده ی نوع خاصی از حجاب با رنگ های متنوع جهت جذب دیگران به مقوله ی حجاب جایز است؟
استفاده از رنگ های متنوع اگر به گونه ای باشد که موجب جلب توجه نامحرم شده به طوری که خانم انگشت نما شود جایز نیست. درست است که برخی قصد خیر دارند و می خواهند حجاب تمیز و شیک داشته باشند و مرتب باشند و با این کار دیگران را جذب کنند تا حجاب ترویج پیدا کند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند طوری نشود که در نگاه دیگران حتی بین خانم ها انگشت نما شوند؛ یا موجب جلب توجه نامحرم شوند که در این دو صورت جایز نیست. اما اگر این گونه نیست و حجابشان عادی است و دیگران هم جذب این حجاب می شوند، قطعاً اشکالی ندارد.

برچسب ها : حجاب از نوع خاصّش - حجاب ,دیگران ,باشند ,جایز ,توجه ,داشته باشند ,جایز نیست ,توجه نامحرم ,رنگ های متنوع
حجاب از نوع خاصّش حجاب ,دیگران ,باشند ,جایز ,توجه ,داشته باشند ,جایز نیست ,توجه نامحرم ,رنگ های متنوع
باید اخلاقمان را بشناسیم


متأسفانه آنچه در بین مردم باب شده و در بعضی موارد دیده شده و شنیده می شود این است که اگر ی به شما بی احترامی کرد تو هم باید به او بی احترامی کنی و یا اگر ی حق تو را خورد تو هم باید حقش را بخوری و یا اگر ی فحّاشی کرد و ناسزا گفت تو هم باید ناسزا بگویی که اگر این گونه نباشی همه فکر خواهند کرد که آدم ضعیف و بی عرضه ای هستی.
واقعیت این است که ما باید بدانیم، شخصیت و مرام ما غیر از شخصیت و مرام ی است که به ما بی احترامی کرده
و اگر قرار باشد ما هم مثل ی که با ما بد برخورد کرده وبی احترامی کرده برخورد کنیم، آنگاه ما هم با او فرقی نخواهیم داشت و ما هم یک آدم بی ادب و فحّاش خواهیم بود.
ما باید برخورد، رفتار و ع العمل خود را در چهارچوب عقاید و شخصیت خودمان تنظیم کنیم و همیشه مراقب باشیم که رفتار و برخوردهای سخیف و زشت دیگران باعث نشود که ما هم تحت تأثیر قرار بگیریم و از چهارچوب اخلاقی خود خارج بشویم.
رسول اکرم(صلی الله علیه واله)
«لَا تَخُنْ‏ مَنْ خَانَکَ فَتَکُنْ مِثْلَه‏»(1)
«به ی که به تو خیانت کرده خیانت نکن چرا که تو هم مثل او می شوی»


پاورقی
1-بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏71،ش63

برچسب ها : باید اخلاقمان را بشناسیم - کرده ,شخصیت ,بی احترامی
باید اخلاقمان را بشناسیم کرده ,شخصیت ,بی احترامی
نشانه های زنده بودن انسان


اگر میگوییم ی زنده است پس بدون شک نفس کشیدن و راه رفتنش را دیده ایم، اگر میگوییم ی مؤمن است، پس نحوه برخورد و معا ش با مردم و عبادتش در مقابل خداوند را دیده ایم که ایمان را به او نسبت می دهیم، اگر میگوییم که مریض هستم و حالم خوب نیست پس بدون شک آثار ونشانه های مریضی را در خودمان فهمیده ایم.
هر چیزی و هر ح ی نشانه ها و آثاری دارد که با دیدن آن آثار و نشانه ها به بودن آن ح و آن ح در افراد پی می بریم.
در بعضی از موارد لازم است که به خودمان و دلمان رجوع کنیم وببینیم که آثار و نشانه های ایمان و بندگی خدا را حقیقتاً فهمیده ایم و یا اینکه آثار و نشانه های حیات معنوی در ما وجود دارد.
خوشحالی از انجام کار نیک و بندگی خدا و ناراحتی و پریشانی از انجام نافرمانی خداوند پس از فهمیدن اینکه کارمان گناه بود، کمترین و حداقل ح ی است که با وجود آن می شود به زنده بودن معنویت در دل یک انسان حکم کرد.
صادق(علیه السلام)
«مَنْ‏ سَرَّتْهُ‏ حَسَنَتُهُ وَ سَاءَتْهُ سَیِّئَتُهُ‏ فَهُوَ مُؤْمِنٌ»(1)
«مؤمن ی است که کار نیکش او را مسرور میکند وگناهش او را ناراحت میکند»


پاورقی
1-الکافی(ط - الإسلامیة)، ج‏2،ش6

برچسب ها : نشانه های زنده بودن انسان - آثار ,زنده ,میگوییم ,زنده بودن
نشانه های زنده بودن انسان آثار ,زنده ,میگوییم ,زنده بودن
پوشش بانوان در


آیا پوشاندن پا از نگاه نامحرم برای خانم ها واجب است یا خیر؟ و حکم پوشش پا برای خانم ها در هنگام در صورتی که نامحرم در آنجا نباشد چیست؟


خانم ها در مقابل نامحرم باید پاها را بپوشانند؛ تنها دو موضع برای پوشش خانم ها در حضور نامحرم استثنا شده است: «گردی صورت و دست ها تا مچ» البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند.
اما در سه موضع استثنا شده که پوشاندن آن واجب نیست؛ «گردی صورت» به مقداری که در وضو شسته می شود، «دست ها تا مچ» و «پاها تا مچ، به شرط اینکه نامحرمی نباشد».

برچسب ها : پوشش بانوان در - نامحرم ,خانم ها , ,پوشش ,برای خانم ها
پوشش بانوان در نامحرم ,خانم ها , ,پوشش ,برای خانم ها
اجازه شوهر در رعایت حجاب


مرد تا چه اندازه اختیار دارد همسر خود را م م به پوشش و آرایش خاصی نماید؟ و زن تا چه حد باید به حرف شوهرش در این باره گوش دهد و رعایت حجاب یا رعایت ن آن را ا امی بداند؟


مسئله ی پوشش و آرایش ربطی به دستور یا نهی شوهر ندارد بلکه حکم خدا است و خانم ها باید در جاهایی که حجاب واجب است یعنی در نگاه نامحرم مراعات کنند حتی اگر شوهر مخالفت کند.
بع در جاهایی که حجاب واجب نیست، اطاعت از امر شوهر به حجاب باز هم واجب نیست؛ مگر اینکه موردی باشد که اگر خانم اطاعت نکند، اختلاف یا مشاجره به وجود می آید و خدای ناکرده منجر به ج خواهد شد یا ترس از این باشد، در اینجا چون امر مهمی در میان است اطاعت لازم می باشد.

بخش استفتاءات سایت ی

برچسب ها : اجازه شوهر در رعایت حجاب - حجاب ,شوهر ,اطاعت ,واجب ,رعایت ,حجاب واجب ,رعایت حجاب
اجازه شوهر در رعایت حجاب حجاب ,شوهر ,اطاعت ,واجب ,رعایت ,حجاب واجب ,رعایت حجاب
حلقه ساده ازدواج


آیا استفاده از حلقه ی ساده ی ازدواج برای خانم زینت محسوب می شود؟
انگشتر خانم ها اگر چشمگیر نبوده و ساده باشد -حالا فرقی نمی کند که مربوط به ازدواجش بوده یا خودش تهیه کرده و یا هدیه گرفته است- پوشاندنش واجب نیست. اما اگر انگشتر چشمگیر و خاص است باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.

برچسب ها : حلقه ساده ازدواج
حلقه ساده ازدواج
حجاب در فضای مجازی


برخی از خانم ها در شبکه های مجازی با قصد خیر و هدف ترویج حجاب ی و چادر مشغول به فعالیت هستند و ع های خود را با حجاب کامل منتشر می نمایند. لکن در برخی موارد همین تصاویر موجب سوءاستفاده قرار می گیرد؛ تکلیف چیست؟
اگر این تصاویر مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا تحریک آمیز باشد یا مفسده ای برای خانم داشته باشد، جایز نیست.

برچسب ها : حجاب در فضای مجازی - حجاب ,سوءاستفاده قرار
حجاب در فضای مجازی حجاب ,سوءاستفاده قرار
دین نسخه ابدی شدن انسان

دین، نسخه مطابق با حقیقت انسان است و برای شکوفایی حقیقت او طرح گشته است. دین، انسان را صاحب کرامت و ارزش می داند و در مسیر رسیدن به ارزش های انسانی برنامه ارائه می کند تا صاحب بصیرت شود و کالای وجود خود را ارزان نفروشد. فرمود:

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یَعْلَمُونَ [1]پس روى خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتى است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده دگرگونى در آفرینش الهى نیست این است آیین استوار ولى اکثر مردم نمى‏دانند!

تعالیم دینی، آن چیزی است که فطرت انشان می خواهد. فطرت انسان مطابق با دین و دین همراه انسان است ، اما برای شکوفایی فطرت خویش باید به آداب و تکالیف دینی عمل نموده وبر اساس آن خود را تربیت نماییم تا این فطرت به ظهور آمده و شکوفا شود

دین جاودانه است بخاطر این که مطابق فطرت است و فطرت هم از بین نمی­رود و همیشه زنده است. لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ[2] دگرگونى در آفرینش الهى نیست.

ویل دورانت تاریخ­­ نویس معروف می­گوید: « دین صد جان دارد، هر چیزى اگر یک بار کشته شود براى همیشه مى‏میرد مگر دین که اگر صد نوبت کشته شود باز زنده مى‏شود!»[3]

وقتی حیات انسان مطابق دین فطری شد انسان به حیات ابدی می رسد .

خدای متعال برای رسیدن انسان به این حیات طیبه دین و شریعت را فرستاد تا با عمل به دستورات فطری آن راه حیات ابدی را یافته و زنده شویم . وقتی به دین و احکام شریعت این گونه نگاه کردیم نه تنها نسبت به دستورات دین بی رغبت و بی میل نمی شویم بلکه شبانه روز در فکر انجام دادن آنها خواهیم بود چرا که آن ها را سرمایه ای برای حیات ابدی خویش می بینیم لذا هیچ ستستی و دل مردگی به زندگی مان وارد نمی شود و غرق در سرور و شادی می شویم .



[1]. روم‏، 30

[2]. الروم‏، 30

[3]. مجموعه‏ آثار شهید مطهرى، ج‏3، ص 384

برچسب ها : دین نسخه ابدی شدن انسان - انسان ,فطرت ,حیات ,مطابق ,ابدی ,شویم ,حیات ابدی ,انسان مطابق ,الهى نیست ,آفرینش الهى ,تَبْدِیلَ لِخَلْقِ ,تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ
دین نسخه ابدی شدن انسان انسان ,فطرت ,حیات ,مطابق ,ابدی ,شویم ,حیات ابدی ,انسان مطابق ,الهى نیست ,آفرینش الهى ,تَبْدِیلَ لِخَلْقِ ,تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ
راه رسیدن به بزرگترین لذت عالم هستی

انسان کامل، « جامع» است و در تمام عوالم حضور دارد و شاهد بر خلقت و میثاق خدا بوده است ، آن حضرت حقیقت انسان ، متن و عین اوست،قطب الاقطاب است ، مرجع همه انبیاء و اولیاء است به لحاظ عالم بشری دارای سرمایه عبودیت و به لحاظِ مثل أعلی الهی بودن ،مظهر اسم الله است و نسبت به کل هستی دارای ربوبیت می باشد ، البته عبودیت بالاصالۀ و ربوبیت بالعرض است و آیه شریفه ،

ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اَللّهَ رَمى [1] این تو نبودی (ای که خاک و سنگ به صورت آنها) انداختی؛ بلکه خدا انداخت!

به جنبه مثل الهی بودن ایشان اشاره دارد که کار او را خدای متعال به خود نسبت داده و فرموده این کار تو کار الله تبارک و تعالی است ، لذا می گوییم بین اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حقیقت ، حجاب و حائلی وجود ندارد و خلقت با تمام اسرارش نزد او حاضر است .

حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم در آن موطن حاضر و شاهد اند ، اگر تبعیت از رسول اکرم را کامل کنیم از آسمان شهود او بر ما نیز خواهد بارید ، سهمی از آن شهود به ما هم خواهد رسید .

پس :

برو امدر پی خاجه به اسرای تفرج کن همه آیات کبری [2]

اگر به دنبال اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام رفتیم ما نیز از حقائق و اسراری که ایشان دریافت د بهره مند خواهیم شد .

چه سروری که انسان به کشف اسرار عالم دست بیابد . بزرگترین و وصف ناپذیرترین لذت برای انسان لذت عقلانی است ، وقتی انسان به معرفتی جدید دست پیدا می کند لذتی به او دست می دهد که وصف ناپذیراست ، هر اندازه که آن امر بزرگ تر باشد لذت حاصله از آن نیز بیشتر خواهد بود ، به همین دلیل در مناجات شعبانیه رسیدن به مقام شهود نور عزّ الهی همراه با بهجت و سرورآمده است که فرمودند : «الهی و الحقنی بنور عزک الابهج فا لک عارفا» [3]یعنی خدایا من را به نور عزّ شادیبخش خدت ملحق نما تا عارف به تو باشم .

این جاست که انسان به بالاترین و بی نظیر ترین کشف سرّ و معرفت در عالم هستی که همان معرفت به ذات اقدس الهی است دست می یابد به همین دلیل غرق در سرور و شادی سر مدی می شود .

خوشا به حال آنان که به این جا رسیدند .



[1] الأنفال‏، 17

[2] شیخ محمود شبستری

[3] مناجات شعبانیه

برچسب ها : راه رسیدن به بزرگترین لذت عالم هستی - انسان ,الله ,الهی ,عالم ,شهود ,هستی ,عالم هستی ,مناجات شعبانیه ,همین دلیل ,الله علیه ,الهی بودن
راه رسیدن به بزرگترین لذت عالم هستی انسان ,الله ,الهی ,عالم ,شهود ,هستی ,عالم هستی ,مناجات شعبانیه ,همین دلیل ,الله علیه ,الهی بودن
ضرورت مدیریت لذت ها

یکی از آفات بسیار خطرناک پیش پای سعادت بط و غرق شدن در لذت های وهمی است، آنان که به مقامات بالای توحیدی رسیده اند همگی از ساعات و روزها و اوقات خود مراقبت می د تا مبادا گرفتار بط و بیهوده کاری شوند . قدیم در نجف اشرف رسم بر این بوده که طلبه­ ها از نجف بار سفر می بستند و برای زیارت اباعبد الله الحسین علیه السلام پیاده به کربلا می رفتند ! نه اینکه بگویند درس تعطیل است برویم بخو م! یا اینکه برویم پنج شش ساعت، تماشا کنیم! و یا فقط برویم گردش کنیم! این صحیح نیست که بگوییم گردش و تفریح نروید، بلی به اندازه اش سیر و سیاحت برای نشاط روح آدمی لازم است اما گاهی تمام زندگی­ بعضی­ها تبدیل به گشت و گذار می­شود! و زندگی این می شود که بخورد، بخوابد و کارهایی برای امرار معاش انجام دهد. صبح بیدار می­شود و تا شب کار می کند و اگر روزها و لحظه های عبادت را هم بدین نحو سپری ­کند و فرصت ها را از دست دهد ، پس کی بندگی خواهد کرد؟! کی راه وصال الهی را طی خواهد نمود؟! کی با خدا انس پیدا خواهد کرد؟! و کی همدم اولیاء الهی خواهد شد ،

تو که ناخوانده ای علم سماوات

تو که نابرده ای ره در ابات

تو که سود و زیان خود ندانی

بیاران کی رسی هیهات هیهات[1]

پس سفارش این است فرصتی را هم برای بندگی اختصاص بدهیم.

در جوانی مستی در پیری سستی

پس کی خدا پرستی؟! [2]

نشاط جوانی ز پیران مجوی

که آب روان باز ناید به جوی

اگر در جوانی زدی دست و پای

در ایام پیری به هش باش و رای [3]

باید هوشیار باشیم تا مبادا روزی به خود آییم که ساروان عمرمان بانگ سر داده و ما را به سوی حیات ابدی سیر دهد ، اگر در این عالم به لذت های وهمی و خیالی دل بستیم و از قیامت غافل شدیم ، در روزی که همه اجر ومزد تلاش هایشان را می گیرند ما جز وهم و خیالات متاعی نخواهیم داشت ، این یعنی ورش تگی عظیم .



[1] دوبیتی های باباطاهر-دوبیتی شماره ۴

[2] خواجه عبد الله انصاری

[3] بوستان سعدی –باب نهم در توبه و راه صواب حکایت

برچسب ها : ضرورت مدیریت لذت ها - جوانی ,برویم ,خواهد کرد؟
ضرورت مدیریت لذت ها جوانی ,برویم ,خواهد کرد؟
اهل بیت ع کارخانه انسان سازی

انسان کامل معصوم مَثَلُ الله و بحر موّاج توحید است و کلام او موجی از دریای حقیقت و وجودش چشمه جوشان علم است که تشنگان را سیراب و کوزه وجود واردان را پر می کند

ارتباط با کلام معصوم(علیه السلام) یعنی حضور بر سر سفره فیض او و پر کوزه جان از آب حیات و تغذیه از مائدۀ الله است که بر حاضران در مجلس او همیشه نزول می کند و جای جشن و سرور ابدی است ، همان گونه که حواریون حضرت عیسی علیه السلام بر نزول مائده آسمانی جشن گرفتند ما نیز با این حضور به روح و ریحان می رسیم ،باغ جانمان برای همیشه سبز شده و ثمر می دهد .

بنابر این هر که می خواهد از مزرعه وجود او گل و ریحان به ثمر آید لازم است خود را تحت تربیت اهل بیت علیهم السلام وارد نموده و با گوش جان سپردن به کلمات حیات بخش اهل بیت ایشان را باغبان مزرعه وجود خود گرداند که المونین علیه السلام فرمود :

نَحْنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنَائِعُنَا[1]

ما دست پرورده و ساخته پروردگار خویشیم، و مردم تربیت شدگان و پرورده‏هاى مایند

اما آنان که از این حقیقت غافل شدند و با تبر و خودرأیی از پذیرش تربیت انسانهای الهی سر باز زدند از مزرعه وجود ایشان جز خار و خاشاکی بی جان و خشن، ثمری پدید نیامده و هیچ بهره ای از عالم انسانیت نخواهند برد .

اَلْبَلَدُ اَلطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ اَلَّذِی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلاّ نَکِداً [2]

سرزمین پاکیزه ، گیاهش به فرمان پروردگار می روید؛ امّا سرزمینهای بد طینت (و شوره زار)، جز گیاه ناچیز و بی ارزش، از آن نمی روید.

خود را به دست علی و اولاد طاهرینش بسپار تا از مزرعه خشک وجودت روح و ریحان به بار آورند و ثمر باغ حیاتت لقاء الله باشد . خوشا به حال آنان که باغ و باغبان خویش را شناختند .



[1].. الغیبة للطوسی، ص 285

[2] الأعراف، 58

برچسب ها : اهل بیت ع کارخانه انسان سازی - مزرعه ,وجود ,تربیت ,السلام ,الله ,ریحان ,مزرعه وجود ,علیه السلام
اهل بیت ع کارخانه انسان سازی مزرعه ,وجود ,تربیت ,السلام ,الله ,ریحان ,مزرعه وجود ,علیه السلام
حرکت ابراهیم علیه السلام به سوی خدا

حیات جناب ابراهیم علیه السلام به عنوان طالب و مجاهدی صادق بسیار شگفت انگیز است ، به نحوی که تمام جریانات و اتفاقات زندگی او امتحان بوده و ایشان در همه آنها سالکی مجاهد و صادق بوده اند ، خدای متعال ایشان را بسیار می دواند اما او همچنان با صدق در مسیر طلب باقی می ماند و نمی برد ، این یعنی حرکت به سوی خدا !!

اولین مرحله سلوک ایشان آن زمانی است که با تماثیل و ع هایی که مردمان آن زمان به عنوان خدا آنها را می پرستیدند می فرماید :

ما هذِهِ اَلتَّماثِیلُ اَلَّتِی أَنْتُمْ لَها عاکِفُونَ [1] این مجسمه های بی روح چیست که شما همواره آنها را پرستش می کنید؟!

اول با تماثیل و خدایان دروغی اهل باطل در می افتد و از همه آنها بیزاری می جوید .

سالک نیز باید هر تمثالی که در دلش جلوه می کند را دور بریزد ، همه مثال ها باطل اند و سالک باید از آنها گذر کند ، تا توجه به آن تماثیل وجود دارد انسان نمی تواند به مقام عبودیت و بندگی خدا برسد و لذا نمی تواند توحید را پیدا کند ،

و اما دومین مرحله سلوک ابراهیم علیه السلام بعد از این که از تماثیل گذر می کند و می بیند که برخی از روی جهل اشیائی را که صلاحیت الویت رندارند را به عنوان اله و معبود انتخاب کرده اند می گوید :

لا أُحِبُّ اَلْآفِلِینَ[2] غروب کنندگان را دوست ندارم! سر می دهد

لذا هر چه که غروب کننده و فانی شونده است نمی تواند محبوب سالک باشد ، ما که در راه هستیم باید به حقیقتی دل ببندیم که وجود و ملک و سلطنتش همیشه پایدار و «لایزول» و «لا زوال له» باشد

باید به خدا دل ببندیم چرا که

دائـمـا او پادشـاه مـطلق است در کمال عزّ خود مستقرغ است

[3]

ابراهیم علیه السلام وقتی این مراحل را گذرانده و عقبه ها عبور می کند به حق رسیده و می گوید :

إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضَ حَنِیفاً وَ ما أَنَا مِنَ اَلْمُشْرِکِینَ[4]من روی خود را به سوی ی که آسمانها و زمین را آفریده؛ من در ایمان خود خالصم؛ و از مشرکان نیستم!

و از آن جا که راه توحید امتحانات زیادی دارد لذا برای حضرت ابراهیم علیه السلام امتحانات و عقبه های دیگری پیش می آید

باید حواسمان باشد که اگر بخواهیم به سوی خدا برویم این ابتلائات و گرفتاری و امتحانات برای ما نیز خواهد بود . پس :

خلیل آسا برو حق را طلب کن تا نماندت همه اشیاء کما هی


────────────────────────────

[1] (سوره أنبیاء، آیه 52)

[2] (سوره أنعام‏، آیه 76)

[3] (دیوان عطار -منطق الطیر -آغازکتاب- مجمع مرغان)

[4] (سوره أنعام‏، آیه 79)

برچسب ها : حرکت ابراهیم علیه السلام به سوی خدا - ابراهیم ,علیه ,تماثیل ,سوره ,امتحانات ,ایشان ,ابراهیم علیه ,علیه السلام ,سوره أنعام‏، ,مرحله سلوک ,علیه السلام
حرکت ابراهیم علیه السلام به سوی خدا ابراهیم ,علیه ,تماثیل ,سوره ,امتحانات ,ایشان ,ابراهیم علیه ,علیه السلام ,سوره أنعام‏، ,مرحله سلوک ,علیه السلام
برای رسیدن به لقاء الله باید تلاش کرد

ی که می خواهد در دریای توحید شنا کند باید از لباس تعلقات و امور دست و پا گیر خود را رها کند

این که خدای متعال در مورد خورشید و ماه (و ستارگان) می فرماید

لاَ اَلشَّمْسُ یَنْبَغِی لَها أَنْ تُدْرِکَ اَلْقَمَرَ وَ لاَ اَللَّیْلُ سابِقُ اَلنَّهارِ وَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ[1] نه خورشید را سزاست که به ماه رسد، و نه شب بر روز پیشی می گیرد؛ و هر کدام در مسیر خود شناورند.

می گویند یَسْبَحُونَ از ریشه « سبح» و به معنای شنا است و در ارتباط با ستارگان مراد شناوری است ، لذا معنای آیه این است که ماه و خورشید و ستارگان در فلک خودشان شناور بوده و سیر کنند ، و هر هم که بخواهد در دریای توحید شناور باشد باید همه تعلقات را رها کرده و به دور بریزد ، تا مبادا این امور او را از سیر بازدارد .

المونین علی علیه السلام نیز فرمود :

«بَادِرُوا أَمْرَ الْعَامَّةِ وَ خَاصَّةَ أَحَدِکُمْ وَ هُوَ الْمَوْت‏ُ فَإِنَّ النَّاسَ أَمَامَکُمْ وَ إِنَّ السَّاعَةَ تَحْدُوکُمْ مِنْ خَلْفِکُمْ تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا» [2] بشت د بواقعه ‏اى که براى همه عمومیّت دارد و مخصوص به هر یک از شما است و آن مرگ است (آماده مرگ و رفتن از دنیا باشید) زیرا (گروهى از) مردم پیش روى شما هستند (از شما پیشى گرفته ‏اند) و قیامت از پشت سر شما را میراند (مانند آنکه کاروانى از پیش رفته و عقب مانده‏ ها را رئیس کاروان به تندى مى ‏برد تا به جلو رفته‏ ها برساند، بنا بر این) سبک شوید (از زیر بارهاى گران خود را رهائى داده به کاروان) ملحق گردید .

می فرماید با بار سنگین نمی توانید به ما برسید ، باید بارتان را سبک کنید تا بتوانید به ما برسید .

باید مراقب بود تا هر روز تعلقات انسان به امور دست و پا گیر زیاد نشود نباید با پرداختن به تشطط و کثرات خود را از توحد خارج کرد انسانی که این گونه است نمی تواند به توحید توجه کند ،حتی گاهی اوقات علوم رسمی نیز مانع توجه انسان به توحید می شود ، اگر تمام فکر و ذکر انسان این باشد که تنها به دنبال کلاس و درس و باشد و از حقیقت غافل بماند ، یک آن به خود می آید می بیند که هیچ پیش نرفته است و حتی یک قدم در مسیر توحید ننهاده است

تو بدان صورت که اول هشته ای

این چنین فردی می بیند که در همان ح که روز اول که وارد سلوک شده بود باقی مانده است و چه بسا بخاطر ترک مجاهده و تلاش ن چیزهایی را نیز از دست داده است

باید کار کرد

ای آنـکـه تـو طالب خدایـی به خود آ از خـود بطلـب، کـز تو جدا نیست خدا

اول به خود آ، چون به خود آیی به خدا کـاقــرار نـمـایـی بــه خــدائـیِ خدا

[3]

────────────────────────────

[1] (سوره یس، آیه 40)

[2](نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 243)

[3] (دیوان شاه نعمت الله ولی - رباعی شماره 2)

برچسب ها : برای رسیدن به لقاء الله باید تلاش کرد - توحید ,انسان ,ستارگان ,امور ,تعلقات ,خورشید ,دریای توحید
برای رسیدن به لقاء الله باید تلاش کرد توحید ,انسان ,ستارگان ,امور ,تعلقات ,خورشید ,دریای توحید
اشتباه حدیث خوندم! ...گیر افتادم


الصادق «ع»
«الایمان‏ عمل‏ کلّه‏، و القول بعض ذلک العمل‏»(۱)
«ایمان سرتاسر عمل است وگفتار بخشی از آن عمل»
امشب وقتی که چشمم به این حدیث شریف افتاد، به ذهنم رسید که این حدیث شریف انی را مخاطب قرار داده که فقط اهل حرف از خدا وپیغمبر و انسانیت هستند ولی وقتی هنگام عمل میشود بهانه گیری ها وشانه خالی ها شروع میشود.
بعد از اینکه کمی بیشتر

ادامه مطلب
برچسب ها : اشتباه حدیث خوندم! ...گیر افتادم - حدیث
اشتباه حدیث خوندم! ...گیر افتادم حدیث
با توجه به اهمیت محتوای سایت خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج در سایت را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است یاسمین فقط منتشر کننده مطالب با ذکر منبع بوده و هیچ گونه مسولیتی در خصوص مطالب نشر داده شده ندارد.
All rights reserved. © Yasamin 2016-2017