قرآن و عترت

با توجه به اهمیت محتوای وبلاگ قرآن و عترت خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است مسئولیت کلیه اطلاعات پست و وبلاگ نمایش داده شده با عنوان قرآن و عترت برعهده مرجع و منبع اصلی آن میباشد. و یاسمین هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

اعمال و فضایل عید غدیر خم

به نقل از کتاب اقبال الاعمال سیدبن طاووس

رضا علیه السلام فرمود: چون روز قیامت شود چهار روز را مانند عروسی که به خانه داماد می رود، به پیشگاه الهی وارد می کنند. سؤال شد: این چهار روز کدامند؟ فرمود: روز قربان، روز فطر، روز ، روز غدیر، و همانا روز غدیر در میان آن روزها مانند ماه درخشان در میان ستارگان است و آن روز عید اهل بیت علیهم السلام و روز قبولی اعمال شیعه و استغفار ملائکه برای شیعیان و بخشایش گناهانشان و روز عید اکبر است.

بنا به این روایت انجام این اعمال شایسته است:

1. بر خود و خانواده و برادرانش گشایش دهد؛

2. به انجام عبادت و دعا بپردازد؛

3. لباس های نیکو بپوشد و زینت و جامه سیاه از تن درآورد؛

4. زیاد صلوات فرستادن بر و خاندانش؛

5. افطاری دادن به روزه داران؛

6. تبریک گفتن به برادران دینی با این جمله: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام.

7. لبخند زدن به مؤمنین و خوش رویی با آنها؛

8. اطعام مؤمنین؛

9. به دیدار مؤمنین رفتن؛

عید غدیر خم عید ولایت و وصایت بر همه شیعیان مبارک باد

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : اعمال و فضایل عید غدیر خم - اعمال ,غدیر
اعمال و فضایل عید غدیر خم اعمال ,غدیر
در روز غدیر چه گذشت؟

انقلاب: قضیه غدیر، در سفر حجةالوداع اکرم در غدیر خم اتفاق افتاد. از کاروان بزرگ مسلمانان که در این سفر با حج گزارده بودند، بعضی جلو رفته بودند. پیکهایی را فرستاد تا آنها را به عقب برگردانند و ایستاد تا آنهایی که عقب مانده اند، برسند. اجتماع عظیمی در آن جا تشکیل شد.

بعضی گفته اند نود هزار، بعضی گفته اند صدهزار و بعضی هم گفته اند صد و بیست هزار نفر در آن اجتماع حضور داشتند. در آن هوای گرم، مردم ن جزیرةالعرب - که بسیاری از آنها هم اهل بیابانها و روستاها بودند و به گرما عادت داشتند - طاقت نمی آوردند روی زمین داغ بایستند. لذا عباهایشان را زیر پاهایشان میگذاشتند تا طاقت بیاورند و بایستند.

در چنین شرایطی، اکرم از جای برخاست، المؤمنین علیه الصلاة و السلام را از زمین بلند کرد و جلوِ چشم خلایق نگه داشت و فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». در این جا مسأله ولایت - یعنی حاکمیت ی - را به طور رسمی و صریح مطرح میکند و المؤمنین را به عنوان شخص، معین و مطرح مینماید.

بنابراین، این روز، اولاً روز ولایت است؛ ثانیاً روز ولایت المؤمنین علیه الصلاة و السلام است.

۱۳۷۹/۰۱/۰۶

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : در روز غدیر چه گذشت؟ - ,بعضی ,ولایت ,گفته اند , المؤمنین , المؤمنین علیه الصلاة ,بعضی گفته اند , اکرم
در روز غدیر چه گذشت؟ ,بعضی ,ولایت ,گفته اند , المؤمنین , المؤمنین علیه الصلاة ,بعضی گفته اند , اکرم
آیه تبلیغ؛ اعلام عمومی و رسمی ولایت و ت حضرت علی

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ (مائده:67)

اى آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن و اگر نکنى، رس او را انجام نداده ‏اى و خداوند تو را از [خطرات احتمالى] مردم حفظ می کند، و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمى‏ کند.

اندکی تاملاین چه حادثه مهمى است که عدم تبلیغ آن در اوا عمر نبی اکرم(ص) مساوى بوده است با عدم تبلیغ رس ؟

الکافی (ط - دار الحدیث)، ج 2، ص13

1. أخبرنا أبو سعید محمد بن علی الصَّفَّار، قال: أخبرنا الحسن بن أحمد المَخْلِدی، قال: أخبرنا محمد بن حَمْدُون بن خالد، قال: حدَّثنا محمد بن إبراهیم الحلْوانِی، قال: حدَّثنا الحسن بن حماد سِجَّادة، قال: أخبرنا علی بن عابس، عن الأعمش، و أبی الحَجَّاب عن عطیة، عن أبی سعید الخُدْرِی، قال: نزلت هذه الآیة: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ یوم «غَدِیر خُمّ» فی علی بن أبی طالب، رضی اللَّه عنه:

ابوسعید خدری(یکی از اصحاب )آیه تبلیغ در روز غدیر خم درباره علی بن طالب نازل شد.

2. علِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ أَبِیهِ، عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ، عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَیْنَةَ، عَنْ زُرَارَةَ وَ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ و بُکَیْرِ بْنِ أَعْیَنَ و مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ و بُرَیْدِ بْنِ مُعَاوِیَةَ و أَبِی الْجَارُودِ جَمِیعاً عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام، قَالَ: «أَمَرَ اللّٰهُ- عَزَّ و جَلَّ- رَسُولَهُ بِوَلَایَةِ عَلِیٍّ، و أَنْزَلَ عَلَیْهِ:

«إِنَّمٰا وَلِیُّکُمُ اللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلٰاةَ وَ یُؤْتُونَ ا َّکٰاةَ وَ هُمْ رٰاکِعُونَ» و فَرَضَ ولَایَةَ أُولِی الْأَمْرِ ، فَلَمْ یَدْرُوا مَا هِیَ؟ فَأَمَرَ اللّٰهُ مُحَمَّداً صلى الله علیه و آله أَنْ یُفَسِّرَ لَهُمُ الْوَلَایَةَ کَمَا فَسَّرَ لَهُمُ الصَّلَاةَ و ا َّکَاةَ و الصَّوْمَ و الْحَجَّ، فَلَمَّا أَتَاهُ ذٰلِکَ مِنَ اللّٰهِ، ضَاقَ بِذٰلِکَ صَدْرُ رَسُولِ اللّٰهِ صلى الله علیه و آله، و تَخَوَّفَ أَنْ یَرْتَدُّوا عَنْ دِینِهِمْ و أَنْ یُکَذِّبُوهُ، فَضَاقَ صَدْرُهُ، وَ رَاجَعَ رَبَّهُ عَزَّ و جَلَّ، فَأَوْحَى اللّٰهُ- عَزَّ و جَلَّ- إِلَیْهِ: «یٰا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ وَ اللّٰهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّٰاسِ» فصَدَعَ بِأَمْرِ اللّٰهِ - تَعَالىٰ ذِکْرُهُ - فَقَامَ بِوَلَایَةِ عَلِیٍّ علیه السلام یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ، فَنَادَى: الصَّلَاةَ جَامِعَةً ، و أَمَرَ النَّاسَ أَنْ یُبَلِّغَ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ».

محمد باقر[خلاصه] بعد از نزول آیه ولایت و سپس نزول آیه تبلیغ، ، امر خدا در رابطه با ولایت علی علیه السلام را در غدیر خم اعلان کرد و به مردم دستور داد که حاضرین[این امر را] به غایبین ابلاغ کنند.

- الیوم اکملت لکم دینی و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم ال دینا...(مائده:3).الیوم یعنی روز غدیر خم...

عید غدیر خم؛ عید الله الاکبر و سال روز اعلام رسمی و عمومی ولایت المومنین مبارک

@mtabyeen

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : آیه تبلیغ؛ اعلام عمومی و رسمی ولایت و ت حضرت علی - بْنِ ,عَنْ ,علیه ,اللّٰهُ ,غدیر ,ولایت ,أَیُّهَا الرَّسُولُ ,مِنْ رَبِّکَ ,إِلَیْکَ مِنْ ,أُنْزِلَ إِلَیْکَ ,الرَّسُولُ بَلِّغْ ,أَیُّهَا الر?
آیه تبلیغ؛ اعلام عمومی و رسمی ولایت و ت حضرت علی بْنِ ,عَنْ ,علیه ,اللّٰهُ ,غدیر ,ولایت ,أَیُّهَا الرَّسُولُ ,مِنْ رَبِّکَ ,إِلَیْکَ مِنْ ,أُنْزِلَ إِلَیْکَ ,الرَّسُولُ بَلِّغْ ,أَیُّهَا الر?
به مناسبت ولادت هادی علیه السلام

« هادی(ع) در وادی ولایت یک کشتی به نام زیارت جامعه انداختند و می گویند که با این کشتی سیر کنید؛ ناخدایش هم خود هادی(ع) است. البته همه این، تشبیهی بیش نیست! لذا ی خیال نکند زیارت جامعه کبیره را می خوانیم و خودمان می رویم! این مثل ی است که می گوید «حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه‏»؛ ما قرآن را می خوانیم و دیگر پیغمبر می خواهیم چه کنیم؟! این شخص نمی داند که همه قرآن دست پیغمبر است و ایشان باید دستگیری کند والا ی به قرآن نمی رسد.

جامعه کبیره دست هادی(ع) است و سیر در وادی ولایت با زیارت جامعه کبیره، سیر به شفاعت هادی(ع) است. حضرت، شفاعت اولیه ای که د این است که این باب را باز د. مثل اینکه به شاگردش می گوید این ذکرها را بگویید تا ببیند چه کار می کند تا به همان اندازه دستگیری کند؛ هادی(ع) این زیارت را گفتند و ابواب معرفت با زیارت جامعه کبیره به روی ما باز شد؛ این خیلی گشایش است و خیلی شفاعت مهمی است و حضرت شفاعت د و به شفاعت ایشان سیر در وادی ولایت با زیارت جامعه کبیره ممکن شده است و این سیر به انجام هم نمی رسد الا با شفاعت خود (ع). ی خیال کند اگر سرمان را زیر بیاندازیم، زیارت جامعه خوان می شویم، اشتباه فکر کرده است!

این زیارت شریفه، در سلام هایش یک نوع خضوع و خشوع و قرب است و در لعن هایش یک نوع تبری و جدا شدن از ولایت باطل با شفاعت هادی(ع) است تا به تبری و تولی کامل برسد... لذا در پایان زیارت جامعه کبیره چنین آمده است: «أَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَةِ الْعَارِفِینَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِی زُمْرَةِ الْمَرْحُومِینَ بِشَفَاعَتِهِم‏». اگر ی این سیر را کرد به اذن خدای متعال به مقام معرفت می رسد و رحمت خاص الهی که رحمت رحیمیه است به شفاعت (ع) شامل انسان می شود و انسان به مقامات معرفتی که در زیارت قرار داده شده می رسد«.

سیدمحمّدمهدی میرباقری، ۹۴/۲/۲

@ostadmirbaqeri

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : به مناسبت ولادت هادی علیه السلام - زیارت , ,شفاعت ,هادی ,جامعه ,کبیره ,زیارت جامعه , هادی ,جامعه کبیره ,شفاعت ,وادی ولایت ,زیارت جامعه کبیره
به مناسبت ولادت هادی علیه السلام زیارت , ,شفاعت ,هادی ,جامعه ,کبیره ,زیارت جامعه , هادی ,جامعه کبیره ,شفاعت ,وادی ولایت ,زیارت جامعه کبیره
ترک حج و نزول عذاب

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج 4، ص: 271(کلینی:329)

بَابُ أَنَّهُ لَوْ تَرَکَ النَّاسُ الْحَجَّ لَجَاءَهُمُ الْعَذَابُ

1- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حُسَیْنٍ الْأَحْمَسِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَوْ تَرَکَ النَّاسُ الْحَجَّ لَمَا نُوظِرُوا الْعَذَابَ أَوْ قَالَ أُنْزِلَ عَلَیْهِمُ الْعَذَابُ(حسن).

صادق علیه السلام: اگر مردم حج را ترک کنند در عذابشان مهلتی داده نمی شود یا عذاب بر آنها نازل می شود(تردید از راوی است).

2- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: ذَکَرْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع الْبَیْتَ فَقَالَ لَوْ عَطَّلُوهُ سَنَةً وَاحِدَةً لَمْ یُنَاظَرُوا(حسن موثق).

راوی: از خانه خدا نزد محمد باقر علیه السلام اسم بردم، پس حضرت فرمودند: اگر یک سال آن را تعطیل کنند مهلت داده نمی شوند.

3- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: کَانَ عَلِیٌّ ص یَقُولُ لِوُلْدِهِ یَا بَنِیَّ انْظُرُوا بَیْتَ رَبِّکُمْ فَلَا یَخْلُوَنَّ مِنْکُمْ فَلَا تُنَاظَرُوا(صحیح).

صادق علیه السلام: علی علیه السلام به فرزندانش می فرمودند: ای فرزندانم! مراقب خانه پروردگارتان باشید که هرگز از شما خالی نشود که [اگر چنین شود] مهلت داده نمی شوید.

پی نوشت: ناظر یناظره مناظرهْ نظاره :[در اینجا] امهال، مهلت دادن.

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : ترک حج و نزول عذاب - عَنْ ,علیه ,قَالَ ,بْنِ ,السلام ,مهلت ,علیه السلام ,بْنُ یَحْیَى ,مُحَمَّدُ بْنُ ,یَحْیَى عَنْ ,أَحْمَدَ بْنِ ,أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ,عَنْ أَبِی
ترک حج و نزول عذاب عَنْ ,علیه ,قَالَ ,بْنِ ,السلام ,مهلت ,علیه السلام ,بْنُ یَحْیَى ,مُحَمَّدُ بْنُ ,یَحْیَى عَنْ ,أَحْمَدَ بْنِ ,أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ,عَنْ أَبِی
قیام دین و قیام کعبه

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج 4، ص: 271

بَابُ أَنَّهُ لَوْ تَرَکَ النَّاسُ الْحَجَّ لَجَاءَهُمُ الْعَذَابُ

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَیُّوبَ عَنْ أَبِی الْمَغْرَاءِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا یَزَالُ الدِّینُ قَائِماً مَا قَامَتِ الْکَعْبَةُ(صحیح).

صادق علیه السلام: دین تا زمانی باقی است که کعبه س ا باشد.

محمد تقی مجلسی: مراد این حدیث یا این است که قیام و قوام دین به قیام و دایر بودن حج و عمره است یا از جهت بِنا و ساختمان کعبه است، چرا که روایت داریم که کعبه به همراه قرآن هنگام وفات صاحب ا مان(عج) بالا می رود همانطور که از این آیه معلوم است: ایمان ی که از قبل ایمان نیاورده باشد یا در ایمان خود خیری ب نکرده باشد فایده ندارد(انعام:158).

روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه؛ ج 4، ص: 132(محمد تقی مجلسی):

«و قال علیه السلام لا یزال الدین قائما ما قامت الکعبة» المراد به (إما) القیام بالحج و العمرة فإنه من أعظم أرکان الدین (و إما) من حیث البناء فإنه روی أن الکعبة ترفع مع القرآن عند وفاة صاحب ا مان صلوات الله و سلامه علیه کما یظهر من قوله تعالى: لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً(انعام:158)و یشعر الخبر الآتی.

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : قیام دین و قیام کعبه - عَنْ ,قیام ,کعبه ,ایمان ,علیه ,بْنِ ,عَنْ أَبِی ,صاحب ا مان ,علیه السلام
قیام دین و قیام کعبه عَنْ ,قیام ,کعبه ,ایمان ,علیه ,بْنِ ,عَنْ أَبِی ,صاحب ا مان ,علیه السلام
پیامد نهی دیگران از رفتن به حج

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج 4، ص271(کلینی: ۳۲۹)

بَابٌ نَادِرٌ

1- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ رَجُلًا اسْتَشَارَنِی فِی الْحَجِّ وَ کَانَ ضَعِیفَ الْحَالِ فَأَشَرْتُ إِلَیْهِ أَنْ لَا یَحُجَّ فَقَالَ مَا أَخْلَقَکَ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً قَالَ فَمَرِضْتُ سَنَةً.

اسحاق بن عمار: به صادق علیه السلام گفتم ی در مورد حج از من م خواست و ضعیف الحال بود پس به او اشاره که حج نرود. حضرت فرمودند: چقدر سزاواری که ی ال مریض شوی! پس ی ال مریض شدم.

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : پیامد نهی دیگران از رفتن به حج - عَنْ ,ی ال مریض
پیامد نهی دیگران از رفتن به حج عَنْ ,ی ال مریض
ابن الذبیحین؛ فرزند دو قربانی

در حدیث معتبرى که از گرامى نقل شده می خوانیم:

انا ابن الذبیحین:

" من فرزند دو ذبیحم" و منظور از دو ذبیح یکى پدرش عبد اللَّه است که عبد المطلب جد (ص) نذر کرده بود او را براى خدا قربانى کند سپس یکصد شتر به فرمان خدا فداء او قرار داد و داستانش مشهور است(1)، و دیگری اسماعیل بود، زیرا مسلم است که (ص) از فرزندان اسماعیل است، نه اسحاق.

در دعائى که از على علیه السلام از گرامى ص نقل شده مى‏خوانیم: یا من فدا اسماعیل مِن الذبح:" اى ى که فدایى براى ذبح اسماعیل قرار دادى".

در احادیثى که از باقر و صادق علیهما السلام نقل شده می خوانیم:" هنگامى که سؤال د" ذبیح" که بود فرمودند:" اسماعیل".

در حدیثى که از على بن موسى الرضا علیهما السلام نقل شده نیز می ‏خوانیم:

لو علم اللَّه عز و جل شیئا اکرمَ من الضَّان لَفدى به اسماعیلَ: اگر خداوند حیوانى بهتر از می شناخت، آن را فدیه اسماعیل قرار می داد"(تفسیر نمونه، ج‏19، ص: 120)."(تفسیر نمونه، ج‏19، ص: 120).

زیارت ناحیه مقدسه: السلام علی اسماعیل الذی فداه الله بذبح عظیم من جنته(بحار الانوار، ج98،ص234): سلام بر اسماعیل که خداوند، قربانی عظیمی از بهشتش فدایش کرد.

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : ابن الذبیحین؛ فرزند دو قربانی - اسماعیل , ,السلام , ,نمونه، ج‏19، ,تفسیر نمونه، ,علیهما السلام ,اسماعیل قرار , گرامى ,تفسیر نمونه، ج‏19،
ابن الذبیحین؛ فرزند دو قربانی اسماعیل , ,السلام , ,نمونه، ج‏19، ,تفسیر نمونه، ,علیهما السلام ,اسماعیل قرار , گرامى ,تفسیر نمونه، ج‏19،
صلوات خاصه هادی علیه السلام

زاد المعاد(علامه مجسی:۱۱۱۰)

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِیِّ الْأَوْصِیَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِیَاءِ وَ خَلَفِ‏ أَئِمَّةِ الدِّینِ‏ وَ الْحُجَّةِ عَلَى‏ الْخَلَائِقِ‏ أَجْمَعِینَ‏ اللَّهُمَّ کَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً یَسْتَضِی‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِیلِ مِنْ ثَوَابِکَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِیمِ مِنْ عِقَابِکَ وَ حَذَّرَ بَأْسَکَ وَ ذَکَّرَ بِآیَاتِکَ وَ أَحَلَّ حَلَالَکَ وَ حَرَّمَ حَرَامَکَ وَ بَیَّنَ شَرَائِعَکَ وَ فَرَائِضَکَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِکَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِکَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِیَتِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ ذُرِّیَّةِ أَنْبِیَائِکَ یَا إِلَهَ العالمین.

ولادت هادی(محمد بن علی) مبارک. ۱۵ ذی الحجه

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : صلوات خاصه هادی علیه السلام - مِنْ ,عَلَى , هادی
صلوات خاصه هادی علیه السلام مِنْ ,عَلَى , هادی
ذبح عظیم؛ قربانی باعظمت

وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیم(صافّات:107)

علامه طباطبایی: قوله تعالى: «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» أی و فدینا ابنَه بذبح عظیم و کان کبشاً أتى به جبرئیلُ من عند الله سبحانه فداءً على ما فی الأخبار، و المرادُ بعظمة الذبح عظمةُ شأنه ب ه من عند الله سبحانه و هو الذی فَدَى به الذبیحَ(المیزان، ج17، ص153).

وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ" یعنى ذبح عظیمی فدای فرزند ابراهیم کردیم که طبق اخبار عبارت بود از قوچى که جبرئیل از ناحیه خداوند متعال آورد. و مراد از عظمت ذبح، عظمت شان آن است؛ چرا که از طرف خداوند سبحان بود و خداوند آن را فدای ذبیح یعنی اسماعیل کرد.

آیت الله مکارم : ... اما براى اینکه برنامه ابراهیم ناتمام نماند، و در پیشگاه خدا قربانى کرده باشد و آرزوى ابراهیم برآورده شود، خداوند قوچى بزرگ فرستاد تا به جاى فرزند قربانى کند و سنتى براى آیندگان در مراسم" حج" و سرزمین" منى" از خود بگذارد، چنان که قرآن می گوید:" ما ذبح عظیمى را فداى او کردیم" (وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ).

در اینکه عظمت این ذبح از چه نظر بوده از نظر جسمانى و ظاهرى؟ و یا از جهت اینکه فداى فرزند ابراهیم شد؟ و یا از نظر اینکه براى خدا و در راه خدا بود؟ و یا از این نظر که این قربانى از سوى خدا براى ابراهیم فرستاده شد؟ مفسران گفتگوهاى فراوانى دارند، ولى هیچ مانعى ندارد که تمام این جهات در ذبح عظیم جمع، و از دیدگاههاى مختلف داراى عظمت باشد.

یکى از نشانه‏ هاى عظمت این ذبح آن است که با گذشت زمان سال به سال وسعت بیشترى یافته، و الان در هر سال بیش از یک میلیون به یاد آن ذبح عظیم ذبح می ‏کنند و خاطره ‏اش را زنده نگه می ‏دارد." فدینا" از ماده" فدا" در اصل به معنى قرار دادن چیزى به عنوان بلاگردان و دفع ضرر از شخص یا چیز دیگر است، لذا مالى را که براى آزاد اسیر می دهند" فدیه" می‏گویند، و نیز کفاره ‏اى را که بعضى از بیماران بجاى روزه می‏دهند به این نام نامیده می ‏شود. در اینکه این قوچ بزرگ چگونه به ابراهیم ع داده شد بسیارى معتقدند جبرئیل آورد، بعضى نیز گفته ‏اند از دامنه کوه‏ هاى" منى" سرازیر شد، هر چه بود به فرمان خدا و به اراده او بود( تفسیر نمونه، ج‏19، ص: 117).

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : ذبح عظیم؛ قربانی باعظمت - ابراهیم ,عظمت ,براى ,اینکه ,خداوند ,فَدَیْناهُ ,فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ ,فرزند ابراهیم ,الله سبحانه ,بِذِبْحٍ عَظِیمٍ ,فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِی?
ذبح عظیم؛ قربانی باعظمت ابراهیم ,عظمت ,براى ,اینکه ,خداوند ,فَدَیْناهُ ,فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ ,فرزند ابراهیم ,الله سبحانه ,بِذِبْحٍ عَظِیمٍ ,فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِی?
معناشناسی ذبح

مجمع البحرین؛ ج 2، ص349(ف الدین طریحی):

قوله تعالى: وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ [صافات: 107] الفداء: جَعل الشی ء مکانَ الشی ء لدفع الضرر عنه، قیل وصف بالعظیم لضخامة جثته. و الذبح بال ر: ما یُذبح من الحیوان، أو معناه أنا جعلنا الذبح بدلا عنه کالأسیر یُفدى:

فدا یعنی چیزی را جایگزین چیزی برای دفع ضرر از آن؛ بلاگردان ، و ذبح به ر ذال یعنی آنچه ذبح میشود.

وَ فِی الْحَدِیثَ" یَعْنِی بِکَبْشٍ أَمْلَحَ یَمْشِی فِی سَوَادٍ وَ یَأْکُلُ فِی سَوَادٍ وَ یَبُولُ فِی سَوَادٍ قَرَنَ فَحْلٍ"[و الأملح ما خالط سواده بیاض] وَ فِی حَدِیثٍ آخَرَ" الذَّبْحِ الْعَظِیمِ الْحُسَیْنِ ع":

مراد از ذبح عظیم، قوچی سیاه و سفید است و در حدیث دیگری هست که مراد حسین است.

و اختلف فی الذبیح فقیل هو إسحاق، و الأظهر من الروایة أنه إسماعیل، و یعضده قَوْلِهِ (ص)" أَنَا ابْنُ الذَّبِیحَیْنِ" و قوله تعالى بعد إیراد قصة الذبح: وَ بَشَّرْناهُ بِإِسْحاقَ.:

در اینکه ذبیح( ی که بنا بود قربانی شود)کیست اختلاف شده است و ظاهرتر بر طبق روایت اسماعیل است و سخن که "من فرزند دو ذبیح ام" و کلام خدا بعد از قصه ذبح که "ما به ابراهیم، اسحاق را بشارت دادیم" موید آن است.

وَ فِی حَدِیثٍ الصَّادِقِ (ع)" کَانَ الذَّبِیحُ إِسْمَاعِیلَ لَکِنَّ إِسْحَاقَ لَمَّا وُلِدَ تَمَنَّى أَنْ یَکُونَ هُوَ الذَّبِیحِ لِیَنَالَ دَرَجَةٍ إِسْمَاعِیلَ فَسَمَّاهُ اللَّهِ ذَبِیحاً بَیْنَ الْمَلَائِکَةُ لِتَمَنِّیهِ لِذَلِکَ":

صادق علیه السلامذبیح، اسماعیل بود لکن وقتی اسحاق متولد شد آرزو کرد که او ذبیح[= قربانی] بشود تا به درجه اسماعیل برسد و لذا خداوند به خاطر این آرزویش او را در بین فرشتگان، ذبیح نامید.

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : معناشناسی ذبح - ذبیح ,اسماعیل ,سَوَادٍ ,الذبح ,قوله تعالى
معناشناسی ذبح ذبیح ,اسماعیل ,سَوَادٍ ,الذبح ,قوله تعالى
توصیف دنیا در کلام مولا؛ دنیاشناسی

نهج البلاغة؛ حکمت 407

وَ قَالَ علیه السلام فِی صِفَةِ الدُّنیَا الدُّنیَا تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ إِنَّ اللَّهَ سُبحَانَهُ لَمْ یَرضَهَا ثَوَاباً لِأَوْلِیَائِهِ وَ لَا عِقَاباً لِأَعدَائِهِ وَ إِنَّ أَهلَ الدُّنیَا کَرَکبٍ بَینَا هُمْ حَلُّوا إِذْ صَاحَ بِهِمْ سَائِقُهُمْ فَارتَحَلُوا.

المومنین علیه السلام در توصیف دنیا فرمودند: دنیا [با خودنمایی] می فریبد و ضرر می زند و می گذرد، خداوند سبحان دنیا را به عنوان ثواب(پاداش) برای اولیائش و به عنوان عقاب(کیفر) برای دشمنانش نپسندید و اهل دنیا مثل کاروانی است که به محض اینکه وارد جایی می شوند پیشران آنها صدایشان می زند و از آنجا می روند.

پی نوشت: کاروان، مسافران، موکب، دسته/ ثوابا: تمیز است/بینا ظرف است.

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : توصیف دنیا در کلام مولا؛ دنیاشناسی - الدُّنیَا ,توصیف دنیا ,علیه السلام
توصیف دنیا در کلام مولا؛ دنیاشناسی الدُّنیَا ,توصیف دنیا ,علیه السلام
مثال اهل دنیا در کلام مولا

نهج البلاغة؛ حکمت 61

وَ قَالَ علیه السلام أَهْلُ الدُّنیَا کَرَکبٍ یُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِیَامٌ .

المومنین علیه السلام:اهل دنیا مانند قافله ای(مسافرانی) هستند که بُرده می شوند در حالی که خوابند.

آیت الله خویی: منظور از اهل دنیا، انی هستند که به آن مشغول شده اند و مرگ و آ ت را فراموش کرده اند.

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : مثال اهل دنیا در کلام مولا - علیه السلام
مثال اهل دنیا در کلام مولا علیه السلام
دنیا؛ دار بلا و آزمایش

نهج البلاغة؛ نامه 59

(59) و من کتاب له علیه السلام إلى الأسود بن قطبة صاحب جند حلوان

أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الوَالِیَ إِذَا اختَلَفَ هَوَاهُ مَنَعَهُ ذَلِکَ کَثِیراً مِنَ العَدْلِ فَلیَکُنْ أَمْرُ النَّاسِ عِندَکَ فِی الحَقِّ سَوَاءً فَإِنَّهُ لَیْسَ فِی الجَوْرِ عِوَضٌ مِنَ العَدْلِ فَاجْتَنِبْ مَا تُنْکِرُ أَمثَالَهُ وَ ابْتذِلْ نَفسَکَ فِیمَا افتَرَضَ اللَّهُ عَلَیکَ رَاجِیاً ثَوَابَهُ وَ مُتَخَوِّفاً عِقَابَهُ وَ اعلَمْ أَنَّ الدُّنیَا دَارُ بَلِیَّةٍ لَمْ یَفْرُغْ صَاحِبُهَا فِیهَا قَطُّ سَاعَةً إِلَّا کَانَتْ فَرغَتُهُ عَلَیْهِ حَسرَةً یَومَ الْقِیَامَةِ وَ أَنَّهُ لَنْ یُغْنِیَکَ عَنِ الحَقِّ شَیْ ءٌ أَبَداً وَ مِنَ الحَقِّ عَلَیکَ حِفْظُ نَفْسِکَ وَ الِاحْتِسَابُ عَلَى الرَّعِیَّةِ بِجُهْدِکَ فَإِنَّ الَّذِی یَصِلُ إِلیکَ مِنْ ذَلِکَ أَفضَلُ مِنَ الَّذِی یَصِلُ بِکَ وَ السَّلَامُ .

پس از یاد خدا و درود. اگر رأى و شه زمامدار دچار دگرگونى شود، او را از اجراى عد بسیار باز مى دارد. پس باید که کار مردم در آنچه حق است نزد تو ی ان باشد، زیرا در ستمکارى بهایى براى عد یافت نمى شود. از آنچه که همانند آن را بر دیگران نمى پسندى پرهیز کن، و نفس خود را در حالى که امیدوار به پاداش الهى بوده و از کیفر او هراسناکى، به انجام آنچه خداوند بر تو واجب گردانیده است، وادار ساز. و بدان که دنیا سراى آزمایش است، و دنیاپرست ساعتى در آن نمى آساید جز آن که در روز قیامت از آن افسوس مى خورد، و هرگز چیزى تو را از حق بى نیاز نمى گرداند. و از جمله حقّى که بر توست آن که نفس خویش را نگهبان باشى، و به اندازه توان در امور رعیّت تلاش کنى، زیرا آنچه در این راه نصیب تو مى شود، برتر از آن است که از نیروى بدنى خود از دست مى دهى. با درود.

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : دنیا؛ دار بلا و آزمایش - مِنَ ,آنچه ,الحَقِّ ,الَّذِی یَصِلُ ,مِنَ العَدْلِ
دنیا؛ دار بلا و آزمایش مِنَ ,آنچه ,الحَقِّ ,الَّذِی یَصِلُ ,مِنَ العَدْلِ
برحذر داشتن از دنیا و معرفی آن در کلام مولا

نهج البلاغة؛ خطبه 111

المومنین علیه السلام: پس از حمد بر خدا و درود بر پیغمبر اکرم، شما را از [دل بستن به] دنیا بر حذر مى دارم، زیرا دنیا [به کام دنیا پرستان] شیرین و [در نظر آنان] سبز و ّم است، به ها و خواهشهاى بیهوده پیچیده شده است، و بوسیله متاعهاى زود از بین رونده اظهار دوستى مى نماید، و به زیورهاى اندک [مردم ر] به شگفت آورده شاد مى نماید، و براى آرزوها [ى بیجا که اطمینان بآن نیست] و فریب [نادانان] خویش را آرایش نموده، شادى آن پایدار نیست، و از درد و اندوهش آسوده نمى باید گشت... دنیا بد سرایی است برای ی که متهمش نکند و نسبت به آن دلواپس نباشد، پس بدانید- که می دانید- دنیا را ترک خواهید کرد و از آن کوچ می کنید و در دنیا از انی که گفتند "چه ی از ما قوی تر است(فصلت:15)" عبرت بگیرید، به سمت قبورشان برده شدند...

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : برحذر داشتن از دنیا و معرفی آن در کلام مولا
برحذر داشتن از دنیا و معرفی آن در کلام مولا
به مناسبت شهادت صادق علیه السلام

علّامهٔ مجلسی(ره):

خلافى نیست در آنکه وفات آن منبعِ سعادات، در سال صد و چهل و هشت(148) هجرت واقع شد.

و أشهر آن است که در ماه شوّال، و بعضى دوشنبه پانزدهم ماه رجب سال مذکور گفته اند.

اکثر،عُمْر شریف آن جناب را شصت و پنج(65) سال گفته اند وبعضى شصت و هشت گفته اند، و در «کشف الغمّه» هفتاد و یک نیز روایت کرده است،به روایت ابن خوشاب از محمّد بن سنان روایت کرده است که در هنگام وفات،عُمْر شریف آن حضرت، شصت و پنج سال بود یا شصت و هشت سال،در سال صد و چهل و هشتم هجرت...

ابن بابویه و دیگران گفته اند که: به امر منصور ملعون،آن حضرت را به «زَهْر» شهید د.

و گویند که: انگور زهرآلودى به آن حضرت خورانیدند، و به اتّفاق،آن رفیع، در قبرستان بقیع، در جَنْبِ والدِ منیع خود، مدفون گردید

جلاءالعیون(نشر أجود)ص717

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : به مناسبت شهادت صادق علیه السلام - گفته ,روایت ,روایت کرده
به مناسبت شهادت صادق علیه السلام گفته ,روایت ,روایت کرده
آ ین وصیت صادق علیه السلام

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص228(شیخ صدوق:381)

حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْقُرَشِیِّ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْمِیثَمِیِّ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أُمِّ حَمِیدَةَ أُعَزِّیهَا بِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَبَکَتْ وَ بَکَیْتُ لِبُکَائِهَا ثُمَّ قَالَتْ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ لَوْ رَأَیْتَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عِندَ الْموْتِ لَرَأَیتَ عَجَباً فَتَحَ عَیْنهُ ثُمَّ قَالَ اجمَعُوا لِی کُلَّ مَنْ بَیْنِی وَ بَینَهُ قَرَابَةٌ قَالَتْ فَلَمْ نَتْرُکْ أَحَداً إِلَّا جَمَعنَاهُ قَالَ فَنَظَرَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلَاةِ .

ابوبصیر: بر ام حمیده(همسر ) وارد شدم که به خاطر[شهادت] اباعبد الله( صادق) علیه السلام به ایشان تعزیت و تسلیت بگویم، پس ایشان گریست و من هم با گریه او گریستم سپس گفت: ای ابامحمد(منظور همان ابابصیر است)! اگر حضرت را موقع مرگ می دیدی چیز عجیبی می دیدی، ایشان چشمشان را باز د و فرمودند: "تمام خویشاوندان مرا جمع کنید" و ما نیز همه را جمع کردیم سپس حضرت به آنها نگاه کرد و فرمود: شفاعت ما به ی که را سبک بشمارد نمی رسد.

پی نوشت: عمدا به تاخیر انداختن و در آ وقت خواندن، با عجله خواندن و ... شاید مصادیقی از استخفاف و سبک شمردن باشد و شاید ترک استخفاف محسوب نشود چون اصلا ی در بین نیست تا استخفاف تحقق یابد لکن چنین ی به طریق اولی محروم از شفاعت خواهد بود.

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : آ ین وصیت صادق علیه السلام - ,قَالَ ,ایشان ,استخفاف , ,ثُمَّ ,علیه السلام ,صادق علیه , صادق ,ثُمَّ قَالَ ,عَبْدِ اللَّهِ
آ ین وصیت صادق علیه السلام ,قَالَ ,ایشان ,استخفاف , ,ثُمَّ ,علیه السلام ,صادق علیه , صادق ,ثُمَّ قَالَ ,عَبْدِ اللَّهِ
مذمت دنیا و زهد نسبت آن(1)

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج 2، ص128(کلینی: 329)

بَابُ ذَمِّ الدُّنیَا وَ ا ُّهْدِ فِیهَا

1- مُحَمَّدُ بْنُ یَحیَى عَنْ أَحمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الهَیثَمِ بْنِ وَاقِدٍ الْحرِیرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنیَا أَثبَتَ اللَّهُ الْحِکمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَ الدُّنْیا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَ َجَهُ مِنَ الدُّنیَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ.

صادق علیه السلام: هر نسبت به دنیا بی رغبت شود خداوند حکمت را در قلبش ثابت و مستقر می کند و زبانش را به آن گویا می کند و او را به عیوب دنیا بینا می کند، هم بیماری دنیا و هم دوای آن را به او نشان می دهد و از دار دنیا به صورت سالم او را به دار السلام می برد.

2- عَلِیُّ بْنُ إِبرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ القَاسَانِیِّ جَمِیعاً عَنِ القَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سُلَیمَانَ بْنِ دَاوُدَ الْمِنقَرِیِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ جُعِلَ الخَیْرُ کُلُّهُ فِی بَیتٍ وَ جُعِلَ مِفتَاحُهُ ا ُّهدَ فِی الدُّنیَا ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا یَجِدُ الرَّجُلُ حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ فِی قَلْبِهِ حَتَّى لَا یُبَالِیَ مَنْ أَکَلَ الدُّنیَا ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع حَرَامٌ عَلَى قُلُوبِکُمْ أَنْ تَعْرِفَ حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّى تَزهَدَ فِی الدُّنْیَا.

صادق علیه السلام: تمام خیر در خانه ای قرار داده شده و کلید آن زهد نسبت به دنیا قرار داده شده است. حضرت از رسول خدا چنین نقل د: انسان حلاوت و شیرینی ایمان را در قلبش نمی یابد مگر اینکه به دنیاخواران اعتنا نکند سپس صادق علیه السلام فرمودند: حرام است بر قلوب شما که حلاوت و شیرینی ایمان را بشناسد مگر اینکه از دنیا اعراض کند و به آن بی رغبت شود.

3- عَلِیُّ بْنُ إِبرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ الخَزَّازِ عَنْ أَبِی حَمزَةَ عَنْ أَبِی جَعفَرٍ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع إِنَّ مِنْ أَعوَنِ الْأَخْلَاقِ عَلَى الدِّینِ ا ُّهدَ فِی الدُّنْیَا.

المومنین علیه السلام: از جمله اخلاق هایی که بیشترین کمک را به دین[داری] می کند، زهد و بی رغبتی نسبت به دنیا است.

پی نوشت: نقیض زهد، رغبت است.

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : مذمت دنیا و زهد نسبت آن(1) - عَنْ ,بْنِ ,قَالَ ,الدُّنیَا ,أَبِی ,السلام ,عَنْ أَبِی ,علیه السلام ,صادق علیه ,عَبْدِ اللَّهِ , صادق ,الدُّنیَا ثُمَّ قَالَ ,أَبِی عَبْدِ اللّ
مذمت دنیا و زهد نسبت آن(1) عَنْ ,بْنِ ,قَالَ ,الدُّنیَا ,أَبِی ,السلام ,عَنْ أَبِی ,علیه السلام ,صادق علیه ,عَبْدِ اللَّهِ , صادق ,الدُّنیَا ثُمَّ قَالَ ,أَبِی عَبْدِ اللّ
مذمت دنیا و زهد نسبت به آن(2)

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج 2، ص128(کلینی: 329)

بَابُ ذَمِّ الدُّنیَا وَ ا ُّهْدِ فِیهَا

4- عَلِیُّ بْنُ إِبرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ القَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سُلَیمَانَ بْنِ دَاوُدَ الْمِنقَرِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ هَاشِمِ بْنِ البَرِیدِ عَنْ أَبِیهِ أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ عَلِیَّ بنَ الْحُسَیْنِ ع عَنِ ا ُّهْدِ فَقَالَ عَشَرَةُ أَشیَاءَ(أجزاء) فَأَعلَى دَرَجَةِ ا ُّهْدِ أَدنَى دَرَجَةِ الوَرَعِ وَ أَعلَى دَرَجَةِ الوَرَعِ أَدنَى دَرَجَةِ الیَقِینِ وَ أَعْلى دَرَجَةِ الیَقِینِ أَدْنى دَرَجَةِ الرِّضَا أَلَا وَ إِنَّ ا ُّهدَ فِی آیَةٍ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- لِکَیْلا تَأسَوْا عَلى ما فاتَکُمْ وَ لا تَفرَحُوا بِما آتاکُمْ.

مردی از علی بن الحسین علیهما السلام در مورد زهد سوال کرد، حضرت فرمودند: [زهد]ده چیز(درجه) است، بالاترین درجه زهد پایین ترین درجه ورع و بالاترین درجه ورع پایین ترین درجه یقین و بالاترین درجه یقین پایین ترین درجه رضا است و زهد در یک آیه از کتاب خدا است: تا بابت آنچه از دستتان رفته تاسف نخورید و بابت آنچه به شما داده خوشحال نشوید(حدید:23).

پی نوشت:

1. تاسوا از أسی به معنای حزن است.

2. تعبیر فوت یعنی از دست رفتن و در مورد مرگ میت باید تعبیر وفات و توفی را به کار ببریم نه فوت.

3 از این حدیث شریف استفاده شد که مقام رضا[به قضای الهی]، از مقام یقین و ورع و زهد بالاتر است.

عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : مذمت دنیا و زهد نسبت به آن(2) - درجه ,دَرَجَةِ ,بْنِ ,عَنْ ,یقین ,بالاترین ,بالاترین درجه ,پایین ترین ,ترین درجه ,درجه یقین ,بابت آنچه
مذمت دنیا و زهد نسبت به آن(2) درجه ,دَرَجَةِ ,بْنِ ,عَنْ ,یقین ,بالاترین ,بالاترین درجه ,پایین ترین ,ترین درجه ,درجه یقین ,بابت آنچه
فلسفه زهد؛ توجه قلب به آ ت

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص129(کلینی: 329)

5- وَ بِهَذَا الْإِسنَادِ عَنِ الْمِنقَرِیِّ عَنْ سُفیَانَ بْنِ عُیَینَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ یَقُولُ کُلُّ قَلبٍ فِیهِ شَکٌّ أَوْ شِرْکٌ فَهُوَ سَاقِطٌ وَ إِنَّمَا أَرَادُوا بِا ُّهْدِ فِی الدُّنیَا لِتَفْرُغَ قُلُوبُهُمْ لِلْآخِرَةِ.

صادق علیه السلام: قلبی که در آن شک یا شرک وجود دارد [از درجه اعتبار یا قرب حق] ساقط است و [انبیاء و اوصیا] صرفا زهد و بی رغبتی نسبت به دنیا را از این جهت خواسته اند که قلوبشان برای آ ت [از دیگر امور] فارغ شود.

علامه مجلسی: حب دنیا فرع بر شک یعنی عدم یقین کامل به آ ت است و عدم اعتماد و توکل بر خدا دررزق و مانند آن از مراتب شرک خفی است.

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
برچسب ها : فلسفه زهد؛ توجه قلب به آ ت - آ ت
فلسفه زهد؛ توجه قلب به آ ت آ ت
با توجه به اهمیت محتوای سایت خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج در سایت را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است یاسمین فقط منتشر کننده مطالب با ذکر منبع بوده و هیچ گونه مسولیتی در خصوص مطالب نشر داده شده ندارد.
All rights reserved. © Yasamin 2016-2017