حلقه عشق

با توجه به اهمیت محتوای وبلاگ حلقه عشق خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است مسئولیت کلیه اطلاعات پست و وبلاگ نمایش داده شده با عنوان حلقه عشق برعهده مرجع و منبع اصلی آن میباشد. و یاسمین هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

«دحو الارض» روزی که زمین از کعبه دامن گسترانید
بنام خالق عشق
خبرگزاری فارس: «دحو الارض» روزی که زمین از کعبه دامن گسترانید
«دحو الارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذی القعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید، از این روز، بخش هایی از کره زمین ـ که سراسر از آب بود ـ شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکی های امروزی درآمد.
ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : «دحو الارض» روزی که زمین از کعبه دامن گسترانید - «دحو الارض»
«دحو الارض» روزی که زمین از کعبه دامن گسترانید «دحو الارض»
تعریف خانواده

بنام خالق عشق

تعریف خانواده

خداوند متعال جهان هستی را پدید آورد؛ از آسمان و زمین ، پرندگان و خزندگان... و انسان را در راس این مخلوقات جای داد تا با به کارگیری نعمتها و امکانات جهان به سمت مقام ربوبی، طی طریق کند. اما این انسان، از دو جنس متفاوت زن و مرد است و هرکدام نقشها و وظایف جداگانه ای دارند -که آگاهی به این وظایف و در نهایت عملکرد صحیح- موجب پیشرفت جامعه بشری و همچنین نیل به سمت هدف غایی و متعالی می گردد.
ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : تعریف خانواده
تعریف خانواده
تأثیر عملکرد خانواده در پیش بینی حجاب ن
بنام خالق عشق

خبرگزاری فارس: تأثیر عملکرد خانواده در پیش بینی حجاب ن

این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه عملکرد خانوادگی در افراد با حجاب برتر، حجاب معمولی و حجاب ضعیف صورت گرفت.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه عملکرد خانوادگی در افراد با حجاب برتر، حجاب معمولی و حجاب ضعیف صورت گرفت. طرح پژوهش توصیفی و از نوع علّی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از تمامی دختران و ن بالای 15 سال کشور که 2868 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس عملکرد خانواده و پرسشنامه جمعیت شناختی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین عملکرد خانواده و نوع حجاب وجود دارد (p<0/001)


کلمات کلیدی : عملکرد خانواده در حجاب;حجاب برتر زن;حجاب معمولی زن;حجاب ضعیف زن;پوشش ن

نویسندگان:

جواد خدادادی سنگده, خدابخش احمدی, فروغ آموستی, مصطفی خانزاده, محسن رضایی آهوانویی, مجتبی حقانی

فصلنامه فرهنگی - تربیتی ن و خانواده - سال یازدهم، شماره 36، پاییز 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : تأثیر عملکرد خانواده در پیش بینی حجاب ن - حجاب ,عملکرد ,پژوهش ,مقایسه ,ضعیف صورت ,صورت گرفت ,عملکرد خانواده ,حجاب ضعیف ,حجاب معمولی ,مقایسه عملکرد خانوادگی
تأثیر عملکرد خانواده در پیش بینی حجاب ن حجاب ,عملکرد ,پژوهش ,مقایسه ,ضعیف صورت ,صورت گرفت ,عملکرد خانواده ,حجاب ضعیف ,حجاب معمولی ,مقایسه عملکرد خانوادگی
ماجرای آ ین دیدار رسول الله(صلی الله علیه وآله) با عمویش حضرت حضرت حمزه(علیه السلام)

بنام خالق عشق

خبرگزاری فارس: ماجرای آ ین دیدار رسول الله(ص) با عمویش/ 70 تکبیر (ص) بر پیکر حمزه(ع)

شب آ حیات حضرت حمزه(علیه السلام)، (صلی الله علیه وآله) او را صدا زد و فرمود: ای عمو جان! نزدیک است تو از جمع ما غیبت کنی، غیبتی دراز و دور، زمانی که بر خداوند وارد شوی چه خواهی گفت؟ حمزه گریه کرد و گفت: شما ارشاد کن و بگو من چه کار کنم، چه بگویم؟

صلی الله علیه وآله فرمود: شهادت بده به وحدانیت الهی و اینکه من رسول حق خدا هستم، گفت: من شهادت دادم؛ هم به وحدانیت الهی شهادت می دهم هم رس شما را

عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : ماجرای آ ین دیدار رسول الله(صلی الله علیه وآله) با عمویش حضرت حضرت حمزه(علیه السلام) - علیه ,شهادت ,وآله ,الله ,حضرت ,حمزه ,الله علیه ,علیه وآله ,وحدانیت الهی ,علیه السلام ,حمزه علیه
ماجرای آ ین دیدار رسول الله(صلی الله علیه وآله) با عمویش حضرت حضرت حمزه(علیه السلام) علیه ,شهادت ,وآله ,الله ,حضرت ,حمزه ,الله علیه ,علیه وآله ,وحدانیت الهی ,علیه السلام ,حمزه علیه
تجرد طولانی؛ عامل مهم طلاق
بنام خالق عشق

خبرگزاری فارس: تجرد طولانی؛ عامل مهم طلاق

می­ توان علت ناهمسازی زوج­ های جوان و بروز طلاق را در افزایش سن ازدواج و حاکمیت زندگی فردگرایانه و غیرزوجیتی بر سامان فکری زوج معرفی کرد، و از سیاستگذاران این انتظار می ­رود که به جای ارائه یا شنیدن آدرس ­های غلط و فرافکنانه، نسبت به بازگشت سن ازدواج به حد مناسب آن سیاست­گذاری کنند.

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : تجرد طولانی؛ عامل مهم طلاق
تجرد طولانی؛ عامل مهم طلاق
آداب انعقاد نطفه
بنام خالق عشق
آداب انعقاد نطفه

اکنون شایسته می دانیم جهت تطهیر قوه ی مولده و مصوره آد را جهت انعقاد صحیح نطفه که مستفاد از احادیث و روایات فراوانی است خدمت عزیزان بیان نماییم:

در ابتدا باید به عرض برسانیم که طبق فرمایشات حضرت علامه در کتابها، ازدواج برای انشاء صورت انسانی است نه برای اطفاء حیوانی و لذا تمام افعال و اعمال مورد قصد قبل و بعد از ازدواج باید به گونه ای باشد که بدین مقصود و غایت منتهی شود. زیرا تمامی کیفیات نفسانی و مزاجی و احوال ظاهر و باطن والدین در کیفیت مزاجی و حصول استعداد نطفه انسانی دخیلند و اشخاص مطابق همان کیفیات، دارای اخلاق و احوال گوناگون می شوند، چنان که دارای اشخاص گوناگون اند. لذا پدر و مادر باید بسیار مراقب اعمال و نیات خود باشند که همه ی آنها در نحوه ی ت صورت انسانی دخلی بسزا دارند. پس در ازدواج حرف اطفاء و شویی مطرح نیست بلکه زهدان مادرِ عزیز کارخانه آدم سازی است و این صنع الهی باید به بهترین صورت پاک نگاهداشته شود.

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : آداب انعقاد نطفه - انسانی ,صورت ,ازدواج ,نطفه ,اطفاء ,صورت انسانی
آداب انعقاد نطفه انسانی ,صورت ,ازدواج ,نطفه ,اطفاء ,صورت انسانی
بیشترین علت «طلاق» چشم است نه اختلافات مالی
بنام خالق عشق

خبرگزاری فارس: بیشترین علت «طلاق» چشم است نه اختلافات مالی

قرآن می گوید: دل وقتی مریض شد تبعات هم پیدا می کند که یکی از تبعات آن همین طلاق است. حال چرا زندگی آرام و خوب شما به اینجا رسید؟ همه به خاطر چشم و هیجان است.

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : بیشترین علت «طلاق» چشم است نه اختلافات مالی
بیشترین علت «طلاق» چشم است نه اختلافات مالی
عواقب خطرناک نظریه "۲ بچه کافی است"
بنام خالق عشق
زاهدیان

معاون طرح های آماری مرکز آمار درباره گزینه های پیش بینی شده درباره جمعیت کشور تا سال ۱۴۳۰ گفت: یک سناریو نشان می دهد اگر نرخ باروری کشور روی عدد ۸ . ۱باقی بماند، نرخ رشد جمعیت صفر و حتی بعد از آن منفی خواهد شد.

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : عواقب خطرناک نظریه "۲ بچه کافی است"
عواقب خطرناک نظریه "۲ بچه کافی است"
یاعلی موسی الرضا ای آفتاب هشتمین

بنام خالق عشق

داستان ضامن آهو"حقیقت یا افسانه؟

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : یاعلی موسی الرضا ای آفتاب هشتمین
یاعلی موسی الرضا ای آفتاب هشتمین
رابطه خانواده شما با خدا چگونه است؟
بنام خالق عشق
یا حسین

واقعه ای که برای همه ما یا تقریبا همه ما مهم است و برای عده ای از ما حیاتی به نظر می رسد، سالی یک بار با تمام احساس با آن مواجه می شویم وسعی در اجرای هرچه باشکوه تر آن داریم تا بدین گونه، خیر دنیا و آ ت و رفع مشکلات این جهانی نصیب مان شود،این همان شاه کلید زندگی شیعیان است.

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : رابطه خانواده شما با خدا چگونه است؟
رابطه خانواده شما با خدا چگونه است؟
قصه طلاق از کجا شروع می شود؟
بنام خالق عشق
طلاق

طلاق به عنوان یکی از شایع ترین و آسیب زا ترین معضلات اجتماعی امروز، هرگز و برای هیچ زوجی یک شبه اتفاق نمی افتد. بلکه محصول عقبه بلند-بالایی است که اغلب از نگاه ما و شما پنهان مانده است. این عقبه همان داستان های نا گفته ای است که هر فرد مطلقه ای در بخش های تاریک- روشن وجودش مخفی کرده است. در این یادداشت و چند یادداشت آینده به مواردی از شایع ترین این داستان ها می پردازیم.

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : قصه طلاق از کجا شروع می شود؟ - شایع ترین
قصه طلاق از کجا شروع می شود؟ شایع ترین
غمنامه حضرت رقیه سلام الله علیها
بنام خالق عشق
غمنامه حضرت رقیه (سلام الله علیها)

رقیه علیها السلام در عاشورا

در بعضى روایات آمده است : حضرت سکینه علیها السلام در روز عاشورا به خواهر سه ساله اى (که به احتمال قوى همان رقیه علیها السلام باشد) گفت : بیا دامن پدر را بگیریم و نگذاریم برود کشته بشود(سلام الله علیها).
حسین علیه السلام با شنیدن این سخن بسیار اشک ریخت و آنگاه رقیه علیها السلام صدا زد : بابا! مانعت نمى شوم . صبر کن تا ترا ببینم (سلام الله علیها) حسین علیه السلام او را در آغوش گرفت و لبهاى خشکیده اش را بوسید. در این هنگام آن نازدانه ندا در داد که :
العطش العطش ، فان الظما قدا احرقنى بابا بسیار تشنه ام ، شدت تشنگى جگرم را آتش زده است . حسین علیه السلام به او فرمود : کنار خیمه بنشین تا براى تو آب بیاورم آنگاه حسین علیه السلام برخاست تا به سوى میدان برود، باز هم رقیه دامن پدر را گرفت و با گریه گفت : یا ابه این تمضى عنا؟
بابا جان کجا مى روى ؟ چرا از ما بریده اى ؟ علیه السلام یک بار دیگر او را در آغوش گرفت و آرام کرد و سپس با دلى پر خون از او جدا شد . (وقایع عاشورا سید محمد تقى مقدم ص 455 و حضرت رقیه علیه السلام تالیف شیخ على فلسفى ص 550)

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : غمنامه حضرت رقیه سلام الله علیها - السلام ,علیها ,رقیه ,علیه , ,حسین ,علیه السلام ,حسین علیه ,علیها السلام , حسین ,الله علیها ,رقیه علیها السلام
غمنامه حضرت رقیه سلام الله علیها السلام ,علیها ,رقیه ,علیه , ,حسین ,علیه السلام ,حسین علیه ,علیها السلام , حسین ,الله علیها ,رقیه علیها السلام
آداب معا در کلام حسن مجتبى علیه‏ السلام

بنام خالق عشق

یادآوری :

در وقوع شهادت سبط اکبر «صلی الله علیه و آله»، مجتبی«علیه السلام» در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد. ، لکن در میان علمای شیعه درروز شهادت (علیه السلام) سه قول وجود دارد:

قول اول: (آ ماه صفر)

روز آ ماه صفر که قائل آن شیخ کلینی«قدس سره»می باشد و لازم به ذکر است که این قول را تنها ایشان ذکر کرده و قول منفردی است که با تمام وجاهت و بزرگی وی هیچ یک از علمای شیعه تا این زمان از او تبعیت ننموده اند. ( لذا از بررسی این قول صرف نظر میکنیم. )

قول دوم:(28 صفر)

اولین قائل آن شیخ مفید«قدس سره» در کتاب (مسارّ الشیعة) می باشد. واین در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام (الارشاد)از ذکراین روز به عنوان روز شهادت خودداری نموده است و تنهابه ذکر ماه صفر اکتفا کرده است

ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : آداب معا در کلام حسن مجتبى علیه‏ السلام - شیعه ,علمای , ,شهادت ,علمای شیعه
آداب معا در کلام حسن مجتبى علیه‏ السلام شیعه ,علمای , ,شهادت ,علمای شیعه
اخلاق اجتماعی علامه طباطبایی (ره)

بنام خالق هستی

اخلاق اجتماعی علامه سید محمد حسین طباطبایی(رحمت الله علیه)
بمناسبت روز بزرگداشت علامه

تکریم میهمان

در حدیث است که:
« أفضل الحسنات تکرمة الجلساء: برترین نیکی ها گرامی داشتن ه نان است. »
یکی از شاگردان علامه نقل د که ، بارها اتفاق افتاد که وقتی به محضرش رسیدم، ایشان شخصاً برایم چای آوردند و این برای من خیلی سنگین بود و هر چه اصرار که ایشان این کار را انجام ندهند، نمی پذیرفتند و چون اکثر اوقات ی در منزل نبود و اگر هم ی در منزل بود یک نفر بود که برای انجام کارها بیرون می رفت و لذا ایشان تنها می ماند و شخصاً اقدام به پذیرایی از میهمان می کرد، در هر حدی که میهمان بود.
ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : اخلاق اجتماعی علامه طباطبایی (ره) - ایشان ,میهمان ,علامه
اخلاق اجتماعی علامه طباطبایی (ره) ایشان ,میهمان ,علامه
خانواده، مزیت رقابتی ایران
بنام خالق عشق

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جامعه ی انسانی، از بخش ها و نهاد های مختلفی تشکیل شده است، با توجه به ارتباطی که همه ی این بخش ها با یکدیگر دارند، اما باید در نظر داشت که اهمیت و تاثیرگذاری همه ی آن ها در زندگی اجتماعی یک ملت ی ان نیست. به عبارت دیگر جامعه ی انسانی تشکیل شده از نهادهای اجتماعی ذو مراتب و دارای اهمیت است. حال اگر بخواهیم این بخش ها را از حیث اهمیت بررسی نمائیم، بی شک نهاد خانواده را باید به عنوان مهم ترین و تاثیرگذار ترین بخش جامعه ی انسانی در نظر گرفت و به همان اندازه به آن توجه نمود. ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی انقلاب در تاریخ (۱۳۹۵/۰۶/۱۳) نیز با تاکید بر اهمیت و تاثیرگذاری این نهاد اجتماعی است. به منظور واکاوی دقیق تر اهمیت خانواده، پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir یادداشتی از سرکار خانم جلالی، کارشناس حوزه ی خانواده را منتشر کرد.
ادامه مطلب
عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : خانواده، مزیت رقابتی ایران - اهمیت ,خانواده ,اجتماعی ,جامعه ی ,بخش ها ,جامعه ی انسانی
خانواده، مزیت رقابتی ایران اهمیت ,خانواده ,اجتماعی ,جامعه ی ,بخش ها ,جامعه ی انسانی
احکام (متعه یا )
بنام خالق عشق



متعه یا [1]

(مسأله 2421) زن اگر چه برای لذت بردن هم نباشد صحیح است1.

1- سیستانی: ولی نمی شود زن شرط کند که مرد از او هیچ لذت نبرد.

*****

مکارم: مسأله- در باید مقدار وقت و مقدار مهر تعیین شده باشد و بدون آن باطل است. هرچند برای لذّت بردن هم نباشد بلکه به قصد محرم شدن نزدیکان آن دختر باشد جایز است مشروط بر این که دختری را که به در می آورند در حدّی باشد که قابل لذّت باشد، مثلاً اگر کوچک است باید وقت را به اندازه زیاد کنند که دوران آمادگی دختر را شامل شود، هرچند بعد از عقد مدّت را ببخشند.

زنجانی: مسأله- هر چند برای لذّت بردن هم نباشد، صحیح است. همسر موقّت را «متعه» یا « » نیز می گویند.

سبحانی: مسأله- زن در صورتى که قصد شوئى داشته باشد صحیح است اگرچه براى لذت بردن هم نباشد.

مظاهری: مسأله- اگرچه براى لذّت بردن هم نباشد مثلاً به قصد محرم شدن با نزدیکان آن دختر باشد صحیح است.

(مسأله 2422) شوهر بیش از چهار ماه نباید با متعه خود را ترک کند1.

این مسأله در رساله آیات عظام: بهجت و مظاهری نیست.

1- فاضل: مگر با رضایت وی. و بنابر احتیاط این حکم، در مسافر در سفر غیر ضروری هم ثابت است.

سبحانی: مگر اینکه زن در سن بالایی باشد.

*****

گلپایگانی، فاضل: مسأله- واجب است که شوهر بیش از چهار ماه با متعه خود را اگر جوان باشد ترک نکند و بنابراحتیاط بیش از این مدّت با متعه پیر خود را نیز ترک نکند.

خوئی، اراکی، تبریزی، سیستانی، مکارم: مسأله- احتیاط واجب آن است که شوهر بیش از چهار ماه با متعه خود (سیستانی: اگر جوان باشد) را ترک نکند.

وحید: مسأله- احتیاط واجب آن است که شوهر بیش از چهارماه نزدیکى با متعه خودرا ترک نکند مگر با رضایت او.

زنجانی: مسأله- احتیاط مستحبّ آن است که شوهر بی رضایت زن بیش از چهار ماه با همسر موقّت خود را ترک نکند.

(مسأله 2423) زنی که می شود اگر در عقد شرط کند که شوهر با او نکند، عقد و شرط او صحیح است و شوهر فقط می تواند لذتهای دیگر از او ببرد، ولی اگر بعداً به راضی شود، شوهر می تواند با او نماید1.

1- سیستانی: و همچنین است حکم در عقد دائم.

*****

مکارم: مسأله- زن می تواند در شرط کند که شوهر با او نکند و تنها لذت های دیگر ببرد ولی اگر بعدا به این امر راضی شود مانعی ندارد.

مظاهری: مسأله- اگر زن در ضمن عقد با شوهر شرطى کند نظیر اینکه با او نزدیکى نکند، یا او را از شهر خودش بیرون نبرد، یا زن دیگرى نگیرد یا بعد از مرگ او مقدار معیّنى از سرمایه مرد مال زن باشد و مانند اینها و مرد قبول کند، باید به آن شرط عمل کند.

(مسأله 2424) زنی که شده اگر چه آبستن شود حقّ جی ندارد1.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- زنجانی: مگر حقّ جی را برای وی شرط کرده باشند.

*****

وحید:مساله- زنی که متعه شده اگر چه آبستن شود حق جی ندارد، مگر اینکه در ضمن عقد متعه یا عقد لازم دیگر شرط کند و همچنین در ضمن عقد جایز مادامی که آن عقد باقی باشد.

(مسأله 2425) زنی که شده حقّ همخو ندارد و از شوهر ارث نمی برد و شوهر هم از او ارث نمی برد1.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- اراکی: مگر در صورتی که ارث بردن را شرط کنند.

خوئی، تبریزی، وحید: مگر در صورتی که ارث بردن را شرط کرده باشند که در این صورت هر که شرط کرده ارث می برد.

سیستانی: و چنانچه ارث بردن را –از یک طرف یا از هر دو طرف- شرط کرده باشند صحت این شرط محلّ اشکال است ولی مراعات احتیاط ترک نشود.

زنجانی: مگر در صورتی که حقّ همخو را شرط کرده باشند، و نیز اگر ارث بردن را شرط کرده باشند، هر ارث بردن وی شرط شده، ارث می برد.

*****

مکارم: مسأله- [همسر ] از شوهر ارث نمی برد و شوهر هم از او ارث نمی برد و حقّ واجب همخو نیز ندارد.

مظاهری:مساله: زن و مرد در هیچ حقّى جز لذّت جنسى به یکدیگر پیدا نمى‏کنند، بنابراین زن بدون اجازه شوهر مى‏تواند از خانه بیرون برود، و از شوهر ارث نمى‏برد و شوهر هم از او ارث نمى‏برد و نفقه هم ندارد گرچه آبستن شود.

(مسأله 2426) زنی که شده اگر نداند 1که حقّ جی و همخو 2ندارد عقد او صحیح است و برای آن که نمی دانسته، حقّی به شوهر پیدا نمی کند.

این مسأله در رساله آیات عظام مکارم و بهجت نیست.

1- وحید: اگر چه نداند...

2- مظاهری: و مانند این ها...

(مسأله 2427) زنی که شده، می تواند بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود1، ولی اگر بواسطه بیرون رفتن، حقّ شوهر از بین می رود رفتن او حرام است2.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- مکارم: یا کاری در خارج خانه برای خود انتخاب کند، مگر این که به خاطر بیرون رفتنش حقّ شوهر از بین برود.

2- سیستانی: و بنابراحتیاط مستحبّ در صورتی که حقّ شوهر از بین نرود، بدون اجازه او از خانه بیرون نرود.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 2425.

*****

خوئی، تبریزی: مسأله- زنی که شده چنانچه بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود و بواسطه بیرون رفتن، حقّ شوهر از بین می رود بیرون رفتن او حرام است، و بنابراحتیاط در صورتی که حقّ شوهر از بین نرود بدون اجازه او از خانه بیرون نرود.

(مسأله 2428) اگر زنی مردی را کند که به مدّت و مبلغ معیّن او را برای خود نماید، چنانچه مرد او را به عقد دائم خود درآورد یا به غیر ازمدّت یا مبغلی که معیّن شده او را کند1 وقتی آن زن فهمید اگر بگوید راضی هستم2 عقد صحیح و گرنه باطل است.

این مسأله در رساله آیات عظام: بهجت و مکارم نیست.

1- اراکی: آن عقد فضولی است و وقتی آن زن فهمید می تواند به آن عقد رضایت دهد و چنانچه اجازه دهد، عقد نافذ و صحیح است.

2- خوئی، تبریزی، سیستانی: اگر اجازه نماید...

زنجانی: وقتی آن زن فهمید، اگر پیش از آن که عقد انجام شده را رد کند، رضایت خود را به آن ابراز کند...

******

مظاهری: مسأله- اگر زنی به دیگری وک دهد که او را با مهر معینی به عقد شخص دیگری در بیاورد اگر مهر را کمتر یا زیادتر کند این عقد فضولی است و منوط به اجازه زن است اگر قبول کرد عقد صحیح است و الا باطل است.

(مسأله 2429) پدر و جد پدری می توانند برای محرم شدن، یک ساعت یا دو ساعت زنی را به عقد پسر نابالغ خود درآورند و نیز می توانند دختر نابالغ خود را برای محرم شدن به عقد ی در آورند ولی باید آن عقد برای دختر مفسده نداشته باشد1.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- فاضل: باید آن عقد برای دختر مصلحت داشته باشد، حتی اگر به مقدار مهریه ای باشد که برای دختر قرار می دهند.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- اگر پدر یا جدّ پدری برای محرم شدن، یک ساعت یا دو ساعت زنی را به عقد پسر نابالغ خود در آورد کافی است و نیز می تواند دختر نابالغ خود را برای محرم شدن به عقد ی در آورد ولی باید آن عقد برای دختر مفسده نداشته باشد.

خوئی، تبریزی: مسأله- برای محرم شدن، می تواند پدر یا جد پدری، دختر نابالغ خود را یک ساعت یا بیشتر به عقد ی در آورد ولی باید آن عقد برای دختر نفعی داشته باشد، و امّا اگر برای پسر نابالغ جهت محرم شدن در زمانی که به طور کلّی قابلیّت استمتاع نداشته باشد زنی را عقد نمایند محلّ اشکال است.

وحید: مسأله- اگر پدر یا جدّ پدرى براى محرم شدن زنى را براى مدت کمى مثلا یک ساعت براى پسرى که قابلیت استمتاع داشته باشد عقد نماید ، عقد صحیح است ، و پدر یا جدّ پدرى مى تواند مدّت را با مراعات مصلحت و نفع آن پسر به زن ببخشد ، و نیز مى تواند دختر نا بالغى را که قابل تمتّع باشد براى محرم شدن در مدّت مذکوره به عقد ى در آورد ، و در هر دو صورت معتبر است که در عقد مفسده اى براى صغیر نباشد.

سیستانی: مسأله- اگر برای محرم شدن- مثلاً- پدر یا جد پدری دختر یا پسر نابالغ خود را برای مدّت کوتاهی به عقد ی در آورد، در صورتی که بر آن مفسده ای بار نشود عقد صحیح است، ولی اگر در مدّت ازدواج پسر به طور کلّی قابلیّت تلذّذ نداشته باشد، یا دختر به طور کلّی قابل تلذّذ او نباشد صحّت عقد محلّ اشکال است.

مکارم: مسأله- پدر یا جدّ پدری می تواند برای محرم شدن با زنی که او را به پسر نابالغ خود درآورد (به شرط این که مدّت عقد به اندازه ای باشد که پسر به حدّ بهره گیری برسد) و نیز می تواند دختر نابالغی را برای محرم شدن بستگان به عقد ی در آورد (به همان شرط که در مورد پسر گفته شد) و در هر دو صورت بنابراحتیاط واجب باید عقد فایده ای برای آن دو داشته باشد و خالی از مفسده باشد.

سبحانی: مسأله- پدر و جد پدرى مى توانند براى محرم شدن، با زنى که در یک خانه زندگى مى کنند او را به پسر نابالغ خود درآورند به شرط این که مدت عقد به اندازه اى باشد که پسر به حد بهره گیرى جنسى برسد و نیز مى توانند دختر نابالغ خود را براى محرم شدن بستگان به عقد ى درآورد به شرط آنکه مدت آن به قدرى باشد که امکان استمتاع از او باشد سپس بعد از عقد مرد مى تواند بقیه مدت را به دختر نابالغ ببخشد.

زنجانی: مسأله- پدر یا جدّ پدری برای محرم شدن می تواند زنی را به عقد پسر نابالغ خود درآورد و نیز می تواند دختر نابالغ خود را برای محرم شدن به عقد ی در آورد ولی در هر دو صورت باید پسر یا دختر نابالغ صلاحیّت بهره گیری داشته باشند یا مدّت عقد را به اندازه ای قرار دهند که صلاحیّت پیدا کنند.

(مسأله 2430) اگر پدر یا جدّ پدری، طفل خود را در محلّ دیگری است و نمی داند زنده است یا مرده، برای محرم شدن به عقد ی درآورد درخواست حذف وبلاگ

عنوان وبلاگ : حلقه عشق
منبع :
برچسب ها : احکام (متعه یا ) - مسأله ,مدّت ,شوهر ,ازدواج ,تمام , , ,برای محرم ,مکارم مسأله ,دختر نابالغ ,باید تمام ,***** مکارم مسأله ,دختر مفسده نداشته ,مدّت ازدو
احکام (متعه یا ) مسأله ,مدّت ,شوهر ,ازدواج ,تمام , , ,برای محرم ,مکارم مسأله ,دختر نابالغ ,باید تمام ,***** مکارم مسأله ,دختر مفسده نداشته ,مدّت ازدو
با توجه به اهمیت محتوای سایت خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج در سایت را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است یاسمین فقط منتشر کننده مطالب با ذکر منبع بوده و هیچ گونه مسولیتی در خصوص مطالب نشر داده شده ندارد.
All rights reserved. © Yasamin 2016-2017