وبلاگ فرهنگی مذهبی وسرگرمی ابن تیهان

با توجه به اهمیت محتوای وبلاگ وبلاگ فرهنگی مذهبی وسرگرمی ابن تیهان خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است مسئولیت کلیه اطلاعات پست و وبلاگ نمایش داده شده با عنوان وبلاگ فرهنگی مذهبی وسرگرمی ابن تیهان برعهده مرجع و منبع اصلی آن میباشد. و یاسمین هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

پیامدهای فردی رشوه خواری


پیامدهای فردی رشوه خواری


آثار فردی رشوه
قبل از برشمردن آثار فردی، تذکر این نکته لازم است که پیامدهای فردی رشوه خواری همان آثاری است که در روایات، برای مطلق حرام خواری ذکر گردیده است. پیامدهای مذکور در این روایات شامل فرد رشوه خوار نیز می شود. اکنون به برخی از این آثار اشاره می کنیم:


1. قساوت و سنگدلی
رشوه از مصادیق بارز «اکل مال به باطل» بوده و بی حرام محسوب می شود. خوراک و تغذیه انسان، به منزله بذری است که در زمین ریخته می شود؛ پس اگر آن خوراک و تغذیه، پاکیزه و حلال باشد، اثرش در قلب که به منزله سلطان بدن است، ظاهر می شود و از اعضا و جوارحش جز خیر و نیکی تراوش نمی کند؛ امّا اگر خوراک و تغذیه اش پلید و حرام باشد، آثار زیانبار معنوی در قلب آدمی دارد.

خوردن مال حرام چون سمّی کشنده، حیات معنوی قلب را نابود می کند و آن را کدر و تیره و چون سنگی سخت می گرداند و در اثر قساوت و ظلمت، امید خیری به او نخواهد بود و دیگر هیچ گونه سخن حق و پند و اندرزی را نمی پذیرد و آه و ناله هیچ مظلومی در او اثر نمی کند.


در یکی از خطبه های حسین علیه السلام خطاب به لشکریان یزید چنین آمده است: «وَیْلَکُمْ مَا عَلَیْکُمْ ان تُنْصِتُوا اِلَیَّ فَتَسْمَعُوا قَوْلِی وَاِنَّمَا اَدْعُوکُمْ اِلَی سَبِیلِ الرَّشَادِ فَمَنْ اَطَاعَنِی کَانَ مِنَ الْمُرْشَدِینَ وَمَنْ عَصَانِی کَانَ مِنَ الْمُهْلَکِینَ وَکُلُّکُمْ عَاصٍ لِاَمْرِی غَیْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِی فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَی قُلُوبِکُمْ؛ وای بر شما! چرا ت نمی شوید تا گفتارم را بشنوید! همانا من شما را به راه هدایت و رستگاری فرا می خوانم، هر از من پیروی کند، سعادتمند است و هر نافرمانی ام کند از هلاک شدگان است، شما همگی نافرمانی ام می کنید و به سخنم گوش نمی دهید، آری شکمهای شما از حرام پُر و بر قلبهایتان مهر زده شده است.»

ادامه مطلب
برچسب ها : پیامدهای فردی رشوه خواری - رشوه ,حرام ,آثار ,خواری ,پیامدهای ,فردی ,رشوه خواری ,فردی رشوه ,پیامدهای فردی ,کَانَ مِنَ
پیامدهای فردی رشوه خواری رشوه ,حرام ,آثار ,خواری ,پیامدهای ,فردی ,رشوه خواری ,فردی رشوه ,پیامدهای فردی ,کَانَ مِنَ
ویژگی های برجسته حضرت معصومه سلام الله علیها


ویژگی های برجسته حضرت معصومه سلام الله علیها



حضرت معصومه (س) ویژگی های منحصربه فردی دارد که هیچ یک از زادگان ندارند؛ حرم آن حضرت و قبر نورانی اش برکات بزرگی دارد که در کمتر نقطه ای از زمین می توان یافت؛ بی مبالغه است که گفته شود یکی از مقدس ترین اماکن روی زمین و معادل دیگر اماکن مقدس دنیاست؛ در میان زادگان ایران و شهر قم و فرزندان حضرت موسی (علیه السلام) که نورافشانی می کنند، ماه تابانی که همه آن ها را تحت الشعاع انوار درخشان خود قرار داده، تربت پاک شفیعه م ، کریمه اهل بیت صلی الله علیه و آله دخت گرامی موسی بن جعفر، حضرت معصومه سلام الله علیها می باشد.


حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان موسی بن جعفر سلام الله علیها بعد از برادرش، علی بن موسی الرضا علیه السّلام در والاترین رتبه جای دارد. این در حالی است که شیخ مفید و دیگران فرزندان دختر کاظم علیه السّلام حداقل هجده تن بوده اند و فاطمه در بین این همه بانوی مکرمه سرآمد بوده است. [1]


حاج شیخ عباس قمی درباره دختران موسی بن جعفر می نویسد: "برحسب آنچه به ما رسیده، افضل آن ها سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت موسی علیه السّلام معروف به حضرت معصومه است". [2]

ادامه مطلب
برچسب ها : ویژگی های برجسته حضرت معصومه سلام الله علیها - حضرت ,معصومه ,موسی ,علیها , ,سلام الله ,سلام الله علیها ,حضرت معصومه ,معصومه سلام الله ,علیه السّلام , موسی ,معصومه سلام الله علیها ,حضرت معصومه س
ویژگی های برجسته حضرت معصومه سلام الله علیها حضرت ,معصومه ,موسی ,علیها , ,سلام الله ,سلام الله علیها ,حضرت معصومه ,معصومه سلام الله ,علیه السّلام , موسی ,معصومه سلام الله علیها ,حضرت معصومه س
رابطه اخلاق و رزق و روزی


رابطه اخلاق و رزق و روزی



در روایات متعددی اخلاق نیکو به عنوان یکی از عوامل گشایش رزق و روزی و اخلاق بد به عنوان یکی از عوامل تنگدستی و فقر معرفی شده است. اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در سفارش خود به صح گرانقدرش، ابوذر ، به این مطلب اشاره کرده و می فرماید:

یا اباذر انَّ الرَّجُلَ لَیحرُمَ رزقَه بالذنب یصِیبُه؛[1]

ای ابوذر، به درستی که انسان گاهی به دلیل انجام گناه، از روزی خود محروم می شود.

در روایات دیگری، چنین می خوانیم:

فی سِعَةِ الاخلاقِ کنُوزُ الارزاق؛[2]

گنج های رزق در اخلاق خوب نهفته است.

ادامه مطلب
برچسب ها : رابطه اخلاق و رزق و روزی - اخلاق ,روزی ,رابطه اخلاق
رابطه اخلاق و رزق و روزی اخلاق ,روزی ,رابطه اخلاق
نصیحت لقمان به فرزندش درباره انتخاب مجالس ه نی


نصیحت لقمان به فرزندش درباره انتخاب مجالس ه نی



اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب می شود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهش های تاریخی است.

الإمام الصادق علیه السلام :
قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : یا بُنَیَّ ، اِختَرِ المَجالِسَ عَلى عَینَیکَ ، فَإِن رَأَیتَ قَوماً یَذکُرونَ اللّه َ فَاجِلس إلَیهِم ، فَإِنَّکَ إن تَکُ عالِماً یَنفَعکَ عِلمُکَ ویَزیدوکَ عِلماً إلى عِلمِکَ ، وإن تَکُ جاهِلاً یُعَلِّموکَ ، ولَعَلَّ اللّه َ أن یُطلِعَهُم بِرَحمَةٍ فَتَعُمَّکَ مَعَهُم .

لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! مجالس را با دو چشمانت، آگاهانه انتخاب کن. پس اگر گروهى را دیدى که خدا را یاد مى کنند، همراهشان بنشین؛ زیرا اگر عالم باشى، هم دانشت به تو سود مى رساند و هم آنهابر دانشت مى افزایند، و اگر نادان باشى، تو را دانش مى آموزند و چه بسا خداوند بر آنان نظر رحمت افکنَد، پس تو را نیز در بر گیرد».

دعائم الإسلام : ج 1 ص 83 ، قصص الأنبیاء : ص 190 ح 238 ، بحار الأنوار : ج 13 ص 417 ح 10 .

منبع: afkarnews.com

برچسب ها : نصیحت لقمان به فرزندش درباره انتخاب مجالس ه نی - مجالس ,لقمان ,مجالس ه نی ,انتخاب مجالس ,درباره انتخاب ,فرزندش درباره ,نصیحت لقمان ,انتخاب مجالس ه نی ,درباره انتخاب مجالس ,فرزندش درباره انتخاب
نصیحت لقمان به فرزندش درباره انتخاب مجالس ه نی مجالس ,لقمان ,مجالس ه نی ,انتخاب مجالس ,درباره انتخاب ,فرزندش درباره ,نصیحت لقمان ,انتخاب مجالس ه نی ,درباره انتخاب مجالس ,فرزندش درباره انتخاب
احادیثی از معصومین(س) راجع به دین


احادیثی از معصومین(س) راجع به دین



حدیث (1) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
مَن خانَ أَمانَةً فِى الدُّنیا وَلَم یَرُدَّها إِلى أَهلِها ثُمَّ أَدرَکَهُ المَوتُ ماتَ عَلى غَیرِ مِلَّتى وَیَلقَى اللّه‏َ وَ هُوَ عَلَیهِ غَضبانٌ؛

ى که در دنیا به امانتى خیانت کند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بمیرد بر دین من نمرده است و با خدا دیدار مى‏ کند در حالى که بر او خشمگین است.

جامع الاحادیث الشیعه،ج23،ص1154


حدیث (2) صادق علیه‏ السلام :
اَبصَرَ رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله رَجُلاً شَعثا شَعرُ رَأسِهِ وَ سَخَةً ثیابُهُ، سَیِّئَةً حالُهُ فَقال رسول اللّه‏ صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : مِن الدّینِ المُتعَةُ وَ اِظهارُ النِّعمَةِ؛

خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله مردى را دیدند که موهاى ژولیده و جامه‏اى چرکین و سر و وضع نامرتّبى داشت، فرمودند: بهره بردن از نعمت‏هاى خدا و آشکار ساختن نعمت جزء دین است.

کافى(ط-ال یه)، ج 6، ص 439

ادامه مطلب
برچسب ها : احادیثی از معصومین(س) راجع به دین - ‏آله ,علیه‏ ,رسول ,الله‏ علیه‏ ,صلى‏ الله‏ ,رسول اللّه‏ ,صلى‏ الله‏ علیه‏
احادیثی از معصومین(س) راجع به دین ‏آله ,علیه‏ ,رسول ,الله‏ علیه‏ ,صلى‏ الله‏ ,رسول اللّه‏ ,صلى‏ الله‏ علیه‏
دوزخیان از بهشتیان چه چیز طلب می کنند؟ (تفسیر آیات 50 و 51 سوره اعراف)


دوزخیان از بهشتیان چه چیز طلب می کنند؟

(تفسیر آیات 50 و 51 سوره اعراف)



اعراف با نام دیگر «المص» هفتمین سوره قرآن است که مکی و دارای 206 آیه است. در فضیلت این سوره مبارکه از اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: هر سوره «اعراف» را قرائت کند، خداوند بین او و ابلیس ای بیفکند تا از شر ابلیس در امان بماند. او در زمره انی است که حضرت آدم علیه السلام در بهشت او را زیارت می کند و در بهشت به تعداد همه یهودیان و یان به او درجات داده خواهد شد.

صادق علیه السلام فرموده است: هر که این سوره را در هر ماه یک بار قرائت کند، در روز قیامت از جمله انی است که هیچ خوف و ترسی و هیچ حزن و اندوهی ندارد و هر در روزهای این سوره را بخواند، در زمره انی است که خداوند از آنها حسابرسی نمی کند، بدانید در آن آیات محکمی است؛ پس آن را فرو نگذارید، زیرا آنها در روز قیامت به سود قاریان خود شهادت می دهند. در روایتی دیگر از ایشان رسیده است: «قرائت کننده سوره اعراف در روز قیامت از انی است که ایمن هستند»

تفسیر آیات 50 و 51 سوره اعراف:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِینَ ۵۰
و دوزخیان بهشتیان را آواز مى‏ دهند که از آن آب یا از آنچه خدا روزى شما کرده بر ما فرو ریزید مى‏ گویند خدا آنها را بر کافران حرام کرده است (۵۰)

ادامه مطلب
برچسب ها : دوزخیان از بهشتیان چه چیز طلب می کنند؟ (تفسیر آیات 50 و 51 سوره اعراف) - سوره ,اعراف ,آیات , انی ,قیامت ,کند، ,سوره اعراف ,علیه السلام ,زمره انی ,قرائت کند، ,می کنند؟ تفسیر
دوزخیان از بهشتیان چه چیز طلب می کنند؟ (تفسیر آیات 50 و 51 سوره اعراف) سوره ,اعراف ,آیات , انی ,قیامت ,کند، ,سوره اعراف ,علیه السلام ,زمره انی ,قرائت کند، ,می کنند؟ تفسیر
(25 شوال)؛ شهادت جعفر صادق (ع)

(25 شوال)؛ شهادت جعفر صادق (ع)


جعفر صادق (ع) در سن ۳۱ سالگی پس از مرگ پدرش به ت رسید. ت صادق(ع) همزمان با سال های پایانی حکومت بنی امیه و سال های آغازین حکومت بنی عباس بود و به علت ضعف و عدم استقرار نظام ، وی فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت فرهنگی و مذهبی به دست آورد.

مقدمه

ابو عبدالله، جعفر بن محمد الصادق معروف به جعفر صادق، ششم شیعیان است. وی فرزند محمد باقر (ع) و ام فروه است. جعفر صادق (ع) در ۱۷ ربیع الاول ۸۳ هجری قمری (۷۰۲-۷۰۳ میلادی) در مدینه بدنیا آمد و در ۲۵ شوال ۱۴۸ هجری قمری در سن ۶۵ سالگی توسط منصور دوانیقی، خلیفه عباسی مسموم شد و به شهادت رسید. صادق(ع) بیشترین سال عمر را در میان یازده اول شیعیان داشته است.

نام ها و القاب جعفر صادق (ع)
معروفترین لقب ششم، صادق به معنی راستین و راستگو است و القاب دیگر او عبارتند از:
- فاضل (دارای فضیلت و برتری)
- قائم (به معنی ثابت و پایدار، قیام کننده، ب ا و استوار)
- کامل (و او ی است که از عیب ها منزه و دور و برکنار است)
- منجی (نجات بخش و رستگار کننده، عامل رستگاری و نجات)
- کلمه الحق (سخن حق)
- لسان الصدق (راستگوی در سخن، گویای راستی)
- صابر (بردبار)

ادامه مطلب
برچسب ها : (25 شوال)؛ شهادت جعفر صادق (ع) - ,صادق ,جعفر ,شوال ,شهادت , جعفر ,جعفر صادق ,هجری قمری , صادق ,شهادت
(25 شوال)؛ شهادت جعفر صادق (ع) ,صادق ,جعفر ,شوال ,شهادت , جعفر ,جعفر صادق ,هجری قمری , صادق ,شهادت
نگاهی به نحوه شهادت صادق علیه السلام


نگاهی به نحوه شهادت صادق علیه السلام


در سالهای آ عمر خود شدیداً لاغر و ضعیف شده بود و به تعبیر یکی از افرادی که را درآن روزگار دیده بود از او چیزی نمانده بود جز سرش، کنایه ازاینکه بدن کاملاً فرسوده ونحیف شده بود. سراسرزندگیش به دشواری وسختی ورنج آفرینی گذشته بود. ودرسالهای آ عمربر میزان محدودیت واحضار وتهدید او اضافه می شد که این خود بر خستگی ورنجش می افزود.

روزی منصور به دربارش « ربیع » گفت همین اکنون جعفربن محمد ( صادق( علیه السلام)) رادراینجا حاضر کن .

ربیع فرمان منصور را اجرا کرد حضرت صادق( علیه السلام) را احضار نمود، منصور باکمال خشم و تندی به آنحضرت رو کرد وگفت:

« خدامرا بکشد اگر تو رانکشم آیا درمورد سلطنت من اشکال تراشی می کنی ؟»

ادامه مطلب
برچسب ها : نگاهی به نحوه شهادت صادق علیه السلام - ,السلام ,علیه ,صادق ,منصور ,علیه السلام ,صادق علیه , صادق ,شهادت ,نحوه شهادت
نگاهی به نحوه شهادت صادق علیه السلام ,السلام ,علیه ,صادق ,منصور ,علیه السلام ,صادق علیه , صادق ,شهادت ,نحوه شهادت
چه ی مقدار آیات یک سوره و نام سوره ها را معین کرده است؟ و به چه دلیلی این اسامی را معین کرده است؟


چه ی مقدار آیات یک سوره و نام سوره ها را معین کرده است؟

و به چه دلیلی این اسامی را معین کرده است؟



الف: تعیین مقدار آیات
تعیین مقدار آیات یک سوره توسط شخص نبی اکرم ـ صلی الله علیه و اله ـ صورت گرفته است یا به عبارتی امری توقیفی بوده و رأی و نظر صحابه در آن دخ نداشته است.[1]


طبق روایات وارده جبرئیل هرگاه فرود می آمد و آیاتی به همراه داشت موضع و جایگاه هر آیه ای را در سوره تعیین می کرد و آن گاه رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله ـ آن را بر یارانش قرائت می کرد و به نویسندگان وحی فرمان می داد که آن را در جای خود بنگارند.[2]


عثمان بن العاص گوید: ما نزد رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله ـ بودیم و دیدیم که دیدگان خود را بالا برده و سپس آن را در نقطه ای متمرکز کرد و پس از آن فرمود: جبرائیل هم اکنون بر من فرود آمد و گفت آیة:« إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ[3]؛ خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان مى‏دهد؛ و از ا و منکر و ستم‏، نهى مى‏کند؛ خداوند به شما اندرز مى‏دهد، شاید متذکّر شوید!» را در این جایگاه از سوره قرار دهم.[4] و مواردی دیگر از این احادیث و روایات وجود دارد که گویای مطالب فوق است.

ادامه مطلب
برچسب ها : چه ی مقدار آیات یک سوره و نام سوره ها را معین کرده است؟ و به چه دلیلی این اسامی را معین کرده است؟ - سوره ,است؟ ,کرده ,معین ,علیه ,الله ,کرده است؟ ,معین کرده ,الله علیه ,مقدار آیات
چه ی مقدار آیات یک سوره و نام سوره ها را معین کرده است؟ و به چه دلیلی این اسامی را معین کرده است؟ سوره ,است؟ ,کرده ,معین ,علیه ,الله ,کرده است؟ ,معین کرده ,الله علیه ,مقدار آیات
دلنوشته/ به حکمتش دل بسپار ...


دلنوشته/ به حکمتش دل بسپار ...



آتشی نمى سوزاند “ابراهیم” را
و دریایى غرق نمی کند “موسى” را


مادری، کودک دلبندش را به دست موجهاى وشان “نیل” می سپارد
تا برسد به خانه ی فرعونِ تشنه به خونَش


دیگری را برادرانش به چاه مى اندازند
سر از خانه ی عزیز مصر درمی آورد
مکر زلیخا زندانیش می کند ، اما عاقبت بر تخت ملک می نشیند


از این “قِصَص” قرآنى هنوز هم نیاموختی؟!
که اگر همه ی عالم قصد ضرر رساندن به تو را داشته باشند
و خدا نخواهد، نمی توانند


او که یگانه تکیه گاه ست
پس ؛
به “تدبیرش” اعتماد کن ،
به “حکمتش” دل بسپار ،
به او “توکل” کن ؛
و به سمت او “قدمی بردار” ،
تا ده قدم آمدنش به سوى خود را به تماشا بنشینی ...

برچسب ها : دلنوشته/ به حکمتش دل بسپار ... - بسپار
دلنوشته/ به حکمتش دل بسپار ... بسپار
ذکری که حفظ کننده ی شما از آتش جهنم می باشد


ذکری که حفظ کننده ی شما از آتش جهنم می باشد



صادق علیه السلام به صَباح بن سیّابِه فرمودند:

آیا می خواهی به تو دعایی بیاموزم که خدای متعال به برکت آن، چهره تو را از حرارتِ آتش جهنم نگه دارد ؟

صباح گوید: به حضرت عرض : آری

حضرت فرمودند:

بعد از سپیده دم صد مرتبه بگو :

أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ

خداوند به برکت این ذکر، تو را از آتش جهنم حفظ خواهد کرد.

منبع: afkarnews.com

برچسب ها : ذکری که حفظ کننده ی شما از آتش جهنم می باشد - جهنم ,جهنم می باشد
ذکری که حفظ کننده ی شما از آتش جهنم می باشد جهنم ,جهنم می باشد
روشهایی برای درمان حسد


روشهایی برای درمان حسد


حسد، بدون تردید شیوه دون مایگان است

13 راه برای درمان حسد
1- توجه به پیامدهای حسادت
افرادی که گرفتار بیماری حسادت هستند، باید به خود آیند و برای درمان این بیماری بزرگ، ضرر و زیان های دنیوی و ا وی اش را در نظر آورند و خود را اصلاح کنند. صادق (ع) در این باره فرمود: حسود پیش از آن که به محسود زیان برساند، به خود زیان می رساند.[1]

مانند که با حسد خود برای همیشه، خود را مستحق لعن و دوری از رحمت خدا کرد. حسود باید بداند حسادت برای او سودی ندارد، نه مقامش را بالا می برد و نه محبوبیتش را بیشتر می سازد. افراد حسود باید بدانند که اغلب بدخواهان، در کار خود موفقیت پیدا نمی کنند، چه اگر موفق شوند، نباید ی در جهان دارای نعمتی شود، چون هر ی که نعمتی دارد از حسادت حاسدان در امان نیست.


2- ترتیب اثر ندادن به حسادت و رفتار بر خلاف میل
حسود باید بر خلاف میلش رفتار کند. اگر به دلیل حسادت بر ی تکبر می کند، نسبت به او فروتنی کند و اگر بدگویی و غیبت او را آرزومند است، در مجالس به تعریف او بپردازد. اگر از دیدن او ناراحت و ترشرو می شود و درشت گویی می کند، باید خود را به خوش کلامی و گشاده رویی وادار سازد. اگر حسد، حسود را از بخشش و عطای او به محسود باز می دارد، باید بخشش را نسبت به محسود زیاد کند. هنگامی که حسود، بر این اعمال مداومت کند، ملکه او می گردد و حسد از دلش بیرون می رود. صادق (ع) فرمود:


انَّ الْمُؤْمِنَ لَا یسْتَعْمِلُ حَسَدَه[2]
مؤمن، حسد خود را به کار نمی گیرد.

ادامه مطلب
برچسب ها : روشهایی برای درمان حسد - حسادت ,حسود ,درمان ,کند، ,زیان ,محسود ,برای درمان ,حسود باید , صادق ,روشهایی برای
روشهایی برای درمان حسد حسادت ,حسود ,درمان ,کند، ,زیان ,محسود ,برای درمان ,حسود باید , صادق ,روشهایی برای
شرح دعای روز بیست و هفتم


شرح دعای روز بیست و هفتم


اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ خدایا روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را

وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ و بگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی

واقْبَلْ مَعاذیری و بپذیر عذرهایم

وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ و بریز از من گناه و بار گران را

یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین ای مهربان به بندگان شایسته خویش


اللهم ارزقنی فیه فضل لیله القدر

فضیلت شب قدر

خداوند متعال در قرآن می فرماید: ”لیله القدر خیر من الف شهر” (قدر ،3) یعنی ”شب قدر از هزار ماه بهتر و والاتر است” چرا که در شب قدر قرآن نازل گردید ”انا انزلناه فی لیله القدر” (قدر ،1) یعنی ”ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم” و در این شب سرنوشت انسان ها رقم می خورد و فرشتگان در این شب به زمین تنزل می کنند ”تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر” (قدر ،4) یعنی ”ملائکه و روح به اذن ذات اقدس پروردگار از (برای) هر امر و فرمانی در (این شب) نازل می گردند” و این شب تا صبحگاه سلامت و رحمت است ”سلام هی حتی مطلع الفجر” (قدر ،6) ”این شب تا صبحگاه رحمت و تحیت و سلامت است” که ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم آن فضیلتی را که شب قدر دارد و با توجه به آیات بالا بیان گردید نصیب ما گرداند.

انسان هنگامی که سختی بر کار او باشد به حتم در کنار ن سایش و راحتی خواهد داشت و منظور از راحت بودن عسر و سختی کار شاید صبری باشد که خداوند در تحمل ن کار به انسان می دهد تا به ن راحتی و سایش دست یابد، چرا که خداوند نیز برای بندگانش سختی نمی خواهد بلکه سایش و راحتی را برای نان می خواهد
ادامه مطلب
برچسب ها : شرح دعای روز بیست و هفتم - سختی ,خداوند ,سایش ,راحتی ,یعنی ,قرآن
شرح دعای روز بیست و هفتم سختی ,خداوند ,سایش ,راحتی ,یعنی ,قرآن
دست آوردهای شگفت انگیز ماه رمضان


دست آوردهای شگفت انگیز ماه رمضان


حفظ دست آوردهای ماه رمضان
فرصت یک ماه عبادت و بندگی در کمپ یک ماهه ی خدا، که دست آوردهای فراوانی از رحمت، برکت و مغفرت را برای انسان خاکی به ارمغان می آورد؛ نیازمند توجه و تلاشی جدی است تا اینکه حاصل و نتیجه 30 روز بندگی حق تعالی پرونده اش بسته نشده و ادامه داشته باشد.
هیچ انسان عاقلی به راحتی به خود اجازه نمی دهد که هر آنچه در سی روز تلاش و عبودیت به دست آورده را به خاطر سهل انگاری و تمایل به لذات ناپایدار دنیوی نیست و نابود کند.
دست آوردهای کمپ یک ماه مناجات با خدا


به راستی اگر انسان هایی که توفیق حضور در ضیافت الهی را پیدا کرده اند، از حاصل یک ماه عبادت و بندگی در کمپ مناجات با خدا اطلاع داشتند، آرزو می د وقتی درهای آسمان در ابتدای این ماه باز می شود هیچ گاه به رویشان بسته نمی شد، و یا اینکه آرزو می د که این ضیافت الهی و آثار و برکات آن تا پایان عمرشان ادامه می داشت؛ کما اینکه در روایتی علامه مجلسی از اکرم(صلی الله علیه و اله) نقل می کند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَة؛[1] اگر بنده «خدا» مى‏ دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد] دوست مى ‏داشت که تمام سال، رمضان باشد.»
ادامه مطلب
برچسب ها : دست آوردهای شگفت انگیز ماه رمضان - آوردهای ,رمضان ,اینکه ,بندگی ,انسان ,ضیافت الهی ,شگفت انگیز ,آوردهای شگفت
دست آوردهای شگفت انگیز ماه رمضان آوردهای ,رمضان ,اینکه ,بندگی ,انسان ,ضیافت الهی ,شگفت انگیز ,آوردهای شگفت
شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان


شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان


اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات

واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ و گرامی دار در آن به حاضر

وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل و یا داشتن مسائل و نزدیک گردان در آن وسیله ام به سویت از میـان

یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین وسیله های آنکه سرگرمش نکند اصرار و سماجت اصرارکنندگان


دعا و مناجات

شرح دعا

های نافله

در شبانه روز برای های یومیه، های نافله وجود دارد که انسان به وسیله آن ها می تواند به خداوند (عزوجل) بیش از پیش تقرب جوید چرا که های نافله، های اضافه بر های واجب در شبانه روز می باشند که ضعف های گزار در های واجب را از نظر توجه و حضور قلب در به سوی خالق یکتا جبران می نمایند.

کیفیت های نافله

های نافله غیر از روز سی و چهار رکعت است که هشت رکعت آن نافله ظهر و هشت رکعت آن نافله عصر و چهار رکعت آن نافله مغرب و دو رکعت آن نافله عشا و یازده رکعت نافله شب (که هشت رکعت آن به عنوان نافله شب و دو رکعت شفع و یک رکعت وتر بوده) و دو رکعت نافله صبح می باشد که در روز نافله ظهر و عصر هر کدام ده رکعت می شود.

های نافله، های اضافه بر های واجب در شبانه روز می باشند که ضعف های گزار در های واجب را از نظر توجه و حضور قلب در به سوی خالق یکتا جبران می نمایند

وقت های نافله

وقت نافله صبح: نافله صبح قبل از صبح باید خوانده شود که زمان آن بعد از گذشتن نصف شب به مقدار خواندن یازده رکعت نافله شب بوده که احتیاط آن است که قبل از فجر اول خوانده نشود مگر آنکه بعد از نافله شب بلافاصله خوانده شود که در این صورت مانعی ندارد.

وقت نافله ظهر: نافله ظهر پیش از ظهر باید خوانده شود که وقت فضیلت آن، از اول ظهر تا موقعی است که آن مقدار از سایه شاخص که بعد از ظهر پیدا می شود به اندازه دو هفتم آن شود.

ادامه مطلب
برچسب ها : شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان - نافله , های ,رکعت , ,خوانده ,واجب , های نافله , های واجب ,رکعت نافله ,چهار رکعت ,باید خوانده ,یکتا جبران می نمایند ,نافله، های اضافه , های نافله، ها?
شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان نافله , های ,رکعت , ,خوانده ,واجب , های نافله , های واجب ,رکعت نافله ,چهار رکعت ,باید خوانده ,یکتا جبران می نمایند ,نافله، های اضافه , های نافله، ها?
شرح دعای بیست و نهم - آفتی برای دین داری


شرح دعای بیست و نهم - آفتی برای دین داری


اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ ای خدا در این روز مرا به رحمت خود د وشان

وَ ارْزُقْنِی فِیهِ َّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَ و هم توفیق و حفظ از گناهان روزی فرما

وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ ُّهَمَةِ و دلم را از تاریکی های شک ها و اوهام باطل پاک دار

یَا رَحِیماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِین ای خدای مهربان بر اهل ایمان.


انی که گرفتار وسوسه هستند و در همه مسائل شک می کنند روزی صد مرتبه ذکر شریف « لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم » را بگویند

اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ

ای خدا من را به رحمت خودت بپوشان؛ «غش» به معنی مخفی است؛ اگر ی عیب جنس را بپوشاند در اصطلاح می گویند: غش در معامله کرده است و در حدیث آمده است که: « لَیْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً » [من لایحضره الفقیه ج : 3 ص : 273 ؛ قَالَ لَیْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً ] ی که آب در شیر می ریزد به مردم می فروشد مسلمان نیست؛ ی که مال عیب دار را به دیگری می فروشد و عیب آن را مخفی می کند، مسلمان نیست و هم چین آدمی خیر هم نمی بیند. اگر رحمت الهی شامل حال ما بشود خیر زیادی به ما می رسد.

وَ ارْزُقْنِی فِیهِ َّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَ

خدایا به من توفیق بده؛ تا موفق به شب بشوم؛ توفیق خواندن دعای ابو حمزه را عنایت کن و ... !

ی که آب در شیر می ریزد به مردم می فروشد مسلمان نیست؛ ی که مال عیب دار را به دیگری می فروشد و عیب آن را مخفی می کند، مسلمان نیست و هم چین آدمی خیر هم نمی بیند. اگر رحمت الهی شامل حال ما بشود خیر زیادی به ما می رسد
ادامه مطلب
برچسب ها : شرح دعای بیست و نهم - آفتی برای دین داری - مسلمان ,رحمت ,فِیهِ ,می فروشد ,توفیق ,دعای ,دیگری می فروشد ,مسلمان نیست؛ ,می فروشد مسلمان ,مردم می فروشد ,مخفی می کند، ,می فروشد مسلمان نیست؛ ,مخف
شرح دعای بیست و نهم - آفتی برای دین داری مسلمان ,رحمت ,فِیهِ ,می فروشد ,توفیق ,دعای ,دیگری می فروشد ,مسلمان نیست؛ ,می فروشد مسلمان ,مردم می فروشد ,مخفی می کند، ,می فروشد مسلمان نیست؛ ,مخف
عید فطر؛ بازگشت به فطرت و تولدی دوباره


عید فطر؛ بازگشت به فطرت و تولدی دوباره

عید فطر

بعد از یک ماه حضور در مهمان سرای الهی و بهره مندی از آثار و برکات بی شمار ضیافت الهی، بعد از یک ماه توفیق روزه داری، شب زنده داری، ترک گناه و معصیت، توفیق نیایش و مناجات به درگاه الهی، حال روح و جان روزه دار طراوت و جلای خاصی گرفته است، احساس سبک بالی، شادی و فرح سراسر وجود خاکی او را در بر گرفته است، احساسی که شوق پرواز و قرب به پروردگار را در وجود انسان شعله ور می نماید.

روز عید فطر به راستی عید انی است که توانسته اند تعلقات نفسانی و حیوانی را از خود دور نمایند و وابستگی های مادی را در وجود خود رنگ الهی بخشند و هویت آسمانی خود را به منصه ظهور رساند.
سید رضی در کتاب شریف نهج البلاغه از علی (علیه السلام) این چنین نقل می نماید: «إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَهُ وَ کُلُّ یَوْمٍ لَا [نَعْصِی اللَّهَ ] یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِیدٍ؛ [1] این عید ی است که خدا روزه اش را پذیرفته و او را ستوده است و هر روز که خدا نافرمانی نشود، آن روز عید است.»

ادامه مطلب
برچسب ها : عید فطر؛ بازگشت به فطرت و تولدی دوباره - وجود ,گرفته است، ,تولدی دوباره ,فطر؛ بازگشت
عید فطر؛ بازگشت به فطرت و تولدی دوباره وجود ,گرفته است، ,تولدی دوباره ,فطر؛ بازگشت
کدام به نقاش معروف است؟


کدام به نقاش معروف است؟


نگاره ای از مانی که زیر آن به دبیرهٔ سریانی نوشته شده است: مانی روشنی

یکی از انی که دعوی نبوت کرده و در زمان قدیم بعنوان شناخته می شده است، مانی معروف معروف به نقاش است و چون کتب دینی وی حاوی نگاره های متعددی بود وی را نقاش دانسته اند و او را نقاش نامیده اند.

زندگینامه مانی معروف به نقاش:
مشهور است که مانی بن فاتک به سال 216 میلادی در قریه ای در ناحیه بابل زاده شد. پدرش پتگ نام داشت، او را از مردمان ناحیه همدان دانسته اند و گویند که مادرش مریم از خاندان اشراف بود. وی پیام آور آئینی بود که سالیان کهن در ایران زمین و قسمتهایی از اروپا و از شرق تا چین گسترش پیدا کرده بود و از آئین وی با نام مان (مانویت) یاد میشود.

بسیاری او را به اشتباه دوم زرتشتیان میخوانند، در حالی که او دارای مکتب جدا گانه ای بود. هرچند که او از بسیاری از عقاید و افکار زرتشت استفاده میکرد، مانی به خدای زرتشتیان یعنی اهورا مزدا اعتقاد داشت و همچنین دنیا را همچون زرتشتیان بر پایه نیکی(اهورا مزدا) و بد (انگره مینو) میدید. ولی باید بدانیم که او در برخی از موارد تفاوت های بسیاری با زرتشت و آئین مزدیسنا داشت و آیینش تلفیقی از این دو دین و یت و بودائیسم داشت.


این آیین روزگاری از غرب چین تا اسپانیا پیروانی داشت ولی امروزه کاملا منقرض شده است.

در ایران مانی را نقاش و صورتگر خوانده و قهرمان داستانها و تشبیهات شاعرانه دانسته اند.

ادامه مطلب
برچسب ها : کدام به نقاش معروف است؟ - ,مانی ,نقاش ,معروف ,زرتشتیان ,دانسته , نقاش ,اهورا مزدا ,مانی معروف ,نقاش معروف ,کدام
کدام به نقاش معروف است؟ ,مانی ,نقاش ,معروف ,زرتشتیان ,دانسته , نقاش ,اهورا مزدا ,مانی معروف ,نقاش معروف ,کدام
خویشان در صدقه مقدمند!!


خویشان در صدقه مقدمند!!


مساعده

اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: بهترین مال و بهترین اندوخته هر ، صدقه اوست. همچنین می فرمایند: زمین، قیامت سراسر آتش است، جز زیر سایبان صدقه.


صدقه عمل مستحبی است که در آیات قرآن و روایات معصومین (علیهم السلام) تأکید بسیاری به آن شده و ثواب بی شماری برای آن بیان گشته است، تا آنجا که فرموده اند: صدقه در دنیا مانع پیشامدهای ناگوار و مرگ های ناگهانی است و در آ ت گناهان بزرگ را می زداید و حساب رسی قیامت را آسان می کند. (1)

با تدبیری ویژه نیاز نیازمندان را از راه صدقه، وقف، کفارات و مانند آن ها تأمین و اساس خدمات رسانی به مردم مستمند را نهادینه و استوار کرده و بدین وسیله به تأمین حداقلی هزینه زندگی محرومان و آسیب پذیران جامعه پرداخته است.

صدقه و کمک مادی و معنوی به نیازمندان و تهیدستان، وظیفه شرعی همه مردم به ویژه ثروتمندان است. صدقه سرمایه ایمان، تجارت پر سود، بهترین وسیله نیکوکاری، سپری در برابر آتش، مایه رفع بلا و گرفتاری، وسیله روزی تهیدستان و آزمون ثروتمندان و ... شمرده شده است.

رسیدن انسان به درجات بالاى معنوى، شرایطى دارد که یکى از آنها انفاق از اموالى است که مورد علاقه انسان است و علاقه انسان به خداوند آن گاه روشن مى شود که، ثروتى را که مورد علاقه شدید اوست، در راه خدا انفاق کند.

ادامه مطلب
برچسب ها : خویشان در صدقه مقدمند!! - صدقه ,علاقه ,وسیله ,انسان ,علاقه انسان ,مورد علاقه ,صدقه مقدمند
خویشان در صدقه مقدمند!! صدقه ,علاقه ,وسیله ,انسان ,علاقه انسان ,مورد علاقه ,صدقه مقدمند
بدترین صفت اخلاقی یک انسان چیست؟


بدترین صفت اخلاقی یک انسان چیست؟



در جامعه قرآنی، باید صداقت حاکم باشد؛ بدترین صفت اخلاقی و ریشه بسیاری از گناهان، دروغ است؛ خداوند فرموده است که دروغگویان مومن نیستند.

در یادداشت «نظافت و نظم؛ از اصول اخلاقی در جامعه قرآنی»، اصل «نظافت و نظم» بیان شد و در یادداشتی، حجت ال سید محمدحسین راجی، کفایه حوزه، مدرس و رئیس بنیاد صحیفه سجادیه در اسان رضوی به «صداقت» به عنوان یکی از اصول اخلاقی در جامعه قرآنی، پرداخته می شود.

آیات و روایات بسیاری داریم که در رابطه با عقوبت دروغ گویی بحث کرده اند. از باقر(ع) نقل شده است «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِیحَ تِلْکَ الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ وَ الْکَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَاب، خداى عزوجل براى بدى قفل هائى قرار داده، و کلیدهاى آن ها را قرار داده، و دروغ بدتر از است.» اگر به ما بگویند شخصی می خورد، ما او را کنار می گذاریم و دیگر با او صحبت نمی کنیم. اما چگونه است که گاهی انسان خودش دروغ می گوید.

ادامه مطلب
برچسب ها : بدترین صفت اخلاقی یک انسان چیست؟ - اخلاقی , ,دروغ ,انسان ,بدترین ,جامعه ,قرار داده، ,اصول اخلاقی ,جامعه قرآنی، ,انسان چیست؟
بدترین صفت اخلاقی یک انسان چیست؟ اخلاقی , ,دروغ ,انسان ,بدترین ,جامعه ,قرار داده، ,اصول اخلاقی ,جامعه قرآنی، ,انسان چیست؟
به روز شده ها
اتفاقی
با توجه به اهمیت محتوای سایت خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج در سایت را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است یاسمین فقط منتشر کننده مطالب با ذکر منبع بوده و هیچ گونه مسولیتی در خصوص مطالب نشر داده شده ندارد.
All rights reserved. © Yasamin 2016-2017