دلتای سپیدرود داوود خانی لنگرودی

با توجه به اهمیت محتوای وبلاگ دلتای سپیدرود داوود خانی لنگرودی خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است مسئولیت کلیه اطلاعات پست و وبلاگ نمایش داده شده با عنوان دلتای سپیدرود داوود خانی لنگرودی برعهده مرجع و منبع اصلی آن میباشد. و یاسمین هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

گیلکی شعر "پئیز̌ بیج̌ باد̌ مئن" از داوود خانی خلیفه محله

سربه جیر

تیف کألبنیم

پئیز̌ بیج̌ باد̌ مئن

تأ بهار

راسأبون وُ گول بدأ. (داوود خانی خلیفه محله)

sar bə jir

tif kalbenim

paizə bijə bădə mien

ta bəhăr

r á bun o gul badə.

سربه زیر

تیغ می اندازیم

در سیخ بادِ پاییز

تا بهار

قد برافرازد و گل بار دهد.

برچسب ها : گیلکی شعر "پئیز̌ بیج̌ باد̌ مئن" از داوود خانی خلیفه محله - خانی خلیفه محله ,داوود خانی
گیلکی شعر "پئیز̌ بیج̌ باد̌ مئن" از داوود خانی خلیفه محله خانی خلیفه محله ,داوود خانی
شعر گیلکی"نأهأرنأشتأ " از داوود خانی خلیفه محله
برچسب ها : شعر گیلکی"نأهأرنأشتأ " از داوود خانی خلیفه محله - خانی خلیفه محله ,داوود خانی
شعر گیلکی"نأهأرنأشتأ " از داوود خانی خلیفه محله خانی خلیفه محله ,داوود خانی
دوبیتی گیلکی: " تی یاده بأردَمَه..." از داوود خانی خلیفه محله

کلیپ دوبیتی گیلکی: " تی یاده بأردَمَه..." داوود خانی خلیفه محله در آپارات

گویش شلمانی(شرق گیلان)

**

بشؤم دامؤن، بومه «کوکو» بنألَس

اَزادارˇسرˇوَلــــــــگیْ بَکألَس

تی یاده بأردَمَه، غوصّه جؤنِه گیت

دیل ˇمِئن شأدی فَک بَئوده دَکألَس

برچسب ها : دوبیتی گیلکی: " تی یاده بأردَمَه..." از داوود خانی خلیفه محله - تی یاده ,خانی خلیفه محله ,داوود خانی ,تی یاده بأردَمَه ,گیلکی تی یاده ,دوبیتی گیلکی ,گیلکی تی یاده بأردَمَه ,دوبیتی گیلکی تی یاده
دوبیتی گیلکی: " تی یاده بأردَمَه..." از داوود خانی خلیفه محله تی یاده ,خانی خلیفه محله ,داوود خانی ,تی یاده بأردَمَه ,گیلکی تی یاده ,دوبیتی گیلکی ,گیلکی تی یاده بأردَمَه ,دوبیتی گیلکی تی یاده
ع کوتاه درخت بلندمازوی کلایه املش

ع کوتاه درخت بلندمازوی کلایه املش در آپارات

نمایی از تاج زیبای درخت دیرسال بلوط که در فارسی به آن «بلندمازو» نیز می گویند. گیلانی ها، درخت بلوط را «مازودار» و «مازی دار» می گویند.

گرفتن چند قطعه ع و تصویربرداری چند ثانیه ای با یک دوربین دیجیتال معمولی و بعدش هم تدوین ع کوتاه 58 ثانیه ای از آن، تقدیم شما علاقه مندان.

برچسب ها : ع کوتاه درخت بلندمازوی کلایه املش - درخت ,کوتاه ,ع ,ع کوتاه , کلایه املش ,بلندمازوی کلایه ,درخت بلندمازوی ,کوتاه درخت ,درخت بلندمازوی کلایه
ع کوتاه درخت بلندمازوی کلایه املش درخت ,کوتاه ,ع ,ع کوتاه , کلایه املش ,بلندمازوی کلایه ,درخت بلندمازوی ,کوتاه درخت ,درخت بلندمازوی کلایه
گیلکی رباعی به سبک شاعران عصر صفوی از داوود خانی خلیفه محله


گیلکی رباعی به سبک شاعران عصر صفوی در سایت آپارات از داوود خانی خلیفه محله

یته گیلکی رباعی؛ صفوی شاعرؤنˇ زَمَتˇنسق

داوود خانی خلیفه محله

*

بـئؤتم بَشومه تی کـــؤگه جی بیرونه

لیلی که تو بی، نَخَئس ببوم مــجنونه

صــــأرا بشؤمه، بی تو بَدِئم تَنگؤمه

شادی خَسَمه، ّ بَدِئم که می دیل خونه

(15 دی 1397)

برچسب ها : گیلکی رباعی به سبک شاعران عصر صفوی از داوود خانی خلیفه محله - خلیفه محله ,خانی ,داوود ,خانی خلیفه محله ,داوود خانی ,به سبک شاعران ,رباعی به سبک ,گیلکی رباعی ,رباعی به سبک شاعران ,گیلکی رباعی به سبک
گیلکی رباعی به سبک شاعران عصر صفوی از داوود خانی خلیفه محله خلیفه محله ,خانی ,داوود ,خانی خلیفه محله ,داوود خانی ,به سبک شاعران ,رباعی به سبک ,گیلکی رباعی ,رباعی به سبک شاعران ,گیلکی رباعی به سبک
گیلکی شعر چلَّه شبِـی! از داوود خانی خلیفه محله


فتوکلیپ گیلکی شعر چلَّه شبِـی! از داوود خانی خلیفه محله: در سایت آپارات

بَزئنیم گرد̌کلَه

bəzənim gardəkala

بخؤریم بُپته وس

bəxorim boptə kunus

تووأدیم کال̌ گَـبِی

tuvadim gălə gəbey

مین مینِی

minminey

تأ صوبأبون چلَّه شبِی!

ta suba bun ćəllə śəbey

برچسب ها : گیلکی شعر چلَّه شبِـی! از داوود خانی خلیفه محله - خانی خلیفه محله ,داوود خانی ,گیلکی شعر چلَّه شبِـی
گیلکی شعر چلَّه شبِـی! از داوود خانی خلیفه محله خانی خلیفه محله ,داوود خانی ,گیلکی شعر چلَّه شبِـی
گزارش نشست ادبی ردپای باران؛ فرصت شعرخوانی گیلکی شاعران لنگرودی

ردیف اول از چپ به راست: شمس لنگرودی، کریم رجب زاده، احمد خویشتن دار و داوود خانی خلیفه محله

با همکاری مؤسسه ی خورشید گیل و دیلم و انتشارات آوای غزل، عصر روز شنبه، هفدهم آذرماه، نشست ادبی شعرخوانی گیلکی شاعران لنگرودی با عنوان ردّ پای باران با حضور چشمگیر شهروندان شعرشناس لنگرودی در سالن اداره فرهنگ و ارشاد ی این شهرستان که جای سوزن انداختن نبود، برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فرامرز محمدی پور، شاعر، منتقد ادبی، رو مه نگار و مجری برنامه که برای ب ایی آن تلاش های فراوانی داشتند، پس از خوش آمدگویی به میهمانان، از جایگاه ممتاز شعر و ادبیات گیلکی لنگرود و آفرینش آثار ماندگار شاعران گیلکی سرایی چون: شهدی، محمود پاینده، ابراهیم شکیبایی و دریایی لنگرودی که متأسفانه اکنون در میان ما نیستند، سخن گفتند.

پس از این مقدمه ی کوتاه، محمدی پور از کریم رجب زاده دعوت کرد تا به جایگاه بیایند و سروده های گیلکی خود را برای حاضران در جلسه بخوانند. رجب زاده چند گیلکی دوبیتی زیبای خود را خواند که بسیار مورد استقبال حاضران قرار گرفت در اینجا به درج دو اثر ارزنده اش بسنده می کنیم:

ندؤنم چی بگوم ای روزگاره

بِئنه دیوار̌ جؤری هرچی خاره

کوچی آدم اگه جایی برسه

نره مائی خَئنه اشپول بداره

**

بونه هنده بونه یارؤنه بئینَم

بشوم جنگل اَزادارؤنه بئینَم

تهرؤن̌ آسمؤن خیلی بخیله

خَئنم گیلؤن بشوم وارؤنه بئینَم

شاعر گیلکی سرای بعدی، احمد خویشتن دار بود تا برای حاضران اشعارش را بخواند. خویشتن دار لنگرودی نیز چند دوبیتی از سروده هایش را قرائت کرد که سه سروده اش را قلمی می کنیم:

می دیل تاره، تی خنده چلچراغه

چقد خوبه بگیری می سراغه

کؤره ایسأی که دِ پیدا نبونی؟

تی دونبأل گردنم باغ وبولاغه

**

چقد خوب و قشنگ و مهربؤنی

به خوش بویی گولˇریحؤنه مؤنی

تی خاطرخواه ببؤم مو خیلی وخته

مهم نییه، بودؤنی، یا نودؤنی!

**

فیویته می جؤنه بادˇبهاری

بکوشته مه خودا چشم انتظاری

به دیل عشقˇوطن دأنم خودایا

وطن با مو ندأنه سازگاری

در ادامه، فرامرز محمدی پور از شمس لنگرودی دعوت کرد تا برای شعرخوانی به جایگاه بیابند که این حضور با تشویق بی امان حاضران همراه بود. شمس لنگرودی، اندکی به زبان گیلکی صحبت کرد و آنگاه، چند قطعه از اشعار زیبایش را خواندند. شمس لنگرودی، آ ین شعرش را که خواند، باز سالن پر از تشویق شد.

بهروز پور جعفر، از شاعران دعوت شده ای بود که ترجیح داد به خوانش اشعاری گیلکی ماندگاری از محم ی مظفری کجیدی بسنده کند.

نوبت به شعرخوانی خانم الهام خوان یغما رسید و این شاعر جوان خوش آتیه، مثنوی گیلکی 17 بیتی اش را خواند که تشویق شدند. در اینجا، دو بیت نخست سروده اش از روی تبرک درج می شود:

چه دوره ای ببو زاکؤنˇدوره!

چه تُرشابو امه درختˇغوره!

وفا و مهربونی سو نکؤنه

برار، خاخؤرˇ چشمه فو نکؤنه...

آنگاه، مجری نشست از محمد شادرام برای شعرخوانی دعوت کرد و ایشان سروده ی "نوغؤندار"ش را با مطلع زیر برای جمع خواند:

تی پولˇبگیر مو تی نوغؤندأر نبونم دِ

تی بیجأرؤنˇ نأرکن و اؤدأر نبونم دِ...

داوود خانی خلیفه محله از شلمان، دیگر شاعر گیلکی سرایی بود که به دعوت مجری برنامه برای شعرخوانی حاضر شد. ایشان یک غزل گیلکی با استعانت سروده ای از غزل سرای پارسی گوی قرن هشتم، کمال الدین مسعود خُجَندی، بیتی پست مدرن، دو دوبیتی و دو رباعی از سروده های گیلکی اش را قرائت د که به ذکر یک غزل و یک دوبیتی گیلکی اش قناعت می کنیم:

تی جی یک ساعت، جودا بَبؤم چَرَه؟

با غریبه، آشنا بَبؤم چَرَه؟

تی خیالˇخؤنِه جی، بیرون بیئَم

دَرکجا وُ وَرکجا بَبؤم چَرَه؟

مردمˇایشتؤ بخؤرم، غوصِه جی

دَس بَ دامؤنَ خودا بَبؤم چَرَه؟

روزه تلخأئنم، غروبأبون هوا

شؤ بَخوسَم، خؤنما بَبؤم چَرَه؟

پادشائی کأدَرَم با تی خیال

بی خیال تو، گدا بَبؤم چَرَه؟

**

تی دیل لاکو! کی وَر نـأی مو نَدؤنم

تی چشمؤن جأی دِگر نـأی مو نَدؤنم

شَـبَـه، خؤ مَ نَـگینَه، رأستی رأستی

کی بالˇسر، تی سر نـأی مو نَدؤنم؟

پس از آن، مجری برنامه از سیدحسین سجادی، دعوت کرد تا برای قرائت شعر حاضر شود. ایشان با صدای رسا و زیبایشان، به ترتیب اشعاری گیلکی از: شهدی لنگرودی، محمود پاینده، ابراهیم شکیبایی و دریایی لنگرودی را خواند که با تشویق پرشور حاضران در سالن همراه شد.

فرامرز محمدی پور، مجری توانای مراسم، ترجیح داد آ ین شاعری باشد که غزل گیلکی اش را بخواند و حاضران با تشویق خود، او را نیز همراهی د. ایشان غزل گیلکی ای را که قرائت د، این است:

خشتˇپوردˇ روخئونه زورˇ تؤماشا ندأنه

چقده دˇخشالم، نأی اؤجا ندأنه

روخئونه دیم تألˇ گیسو دکته ای وَر، اووَر

صتّه نأجه بدأری، غمزه ی دریا ندأنه

کؤ بشو اوروزیگارˇ تی لبه حصیر شؤری

چی بلایی برسه، مرزکˇ ب ا ندأنه

چره سوسو نزئنه؛ سیکل سیکل تی اؤدَبَد؟

تی دیله اؤله بزأ، یه ذرّه سوجا ندأنه

گنده آبˇچألکه، لاجو ببو تی دیلˇمقر

ای همه دردˇ تی شی، چاره ی دونیا ندأنه

خیلی ساله خشتˇ پوردˇقیأفه فُتؤسه نأی

روخئونه غوصّه دأنه؛ کاسه ی سیوا ندأنه

روخئونَه، یکته سیائی، روخئونِه نفس کمه

یته نؤدومأل خأنه، طاقتˇ تنها ندأنه

گفتنی است در دو مرحله، گروه موسیقی گیلکی به خوانندگی علی اصغر رجبی شلمانی، برنامه اجرا د و همچنین، بهرام علیزاده شاعر، ترانه سرا و پژوهشگر گیلانی در این نشست ادبی با اشاره به جایگاه شعر گیلکی لنگرود، به ویژه شاعران نامدار گیلکی سرایی چون: شهدی، محمود پاینده، ابراهیم شکیبایی و دریایی لنگرودی سخن گفت و افزود: محمود پاینده لنگرودی، پژوهشگر برجسته ای بود که در شعر " یه شؤ بشؤم روخئونه" او، جوهر شعر که دردها، آلام خود، مردم گیلان و ایران را به زبان گیلکی لنگرودی فریاد می زند، به وضوح دیده می شود.

گزارش: داوود خانی خلیفه محله

برچسب ها : گزارش نشست ادبی ردپای باران؛ فرصت شعرخوانی گیلکی شاعران لنگرودی - گیلکی ,لنگرودی ,ندأنه ,شعرخوانی ,بَبؤم ,حاضران ,بَبؤم چَرَه؟ ,پاینده، ابراهیم ,ابراهیم شکیبایی ,برای شعرخوانی ,محمود پاینده، ,پاینده، ابراهیم
گزارش نشست ادبی ردپای باران؛ فرصت شعرخوانی گیلکی شاعران لنگرودی گیلکی ,لنگرودی ,ندأنه ,شعرخوانی ,بَبؤم ,حاضران ,بَبؤم چَرَه؟ ,پاینده، ابراهیم ,ابراهیم شکیبایی ,برای شعرخوانی ,محمود پاینده، ,پاینده، ابراهیم
اشتباه ویرایشی در مجموعه ی ارزشمند دوجلدی نقدنامه

اشتباه ویرایشی در مجموعه ی ارزشمند دوجلدی نقدنامه

جالب اینکه؛ ویراستار هر دو مجموعه، اعظم فتحی هل آباد، بسیار تیزبین است و ویرایش هایش آن چنان دقیق که موی، لای درز کارهایش نمی رود؛ اما دراین مجموعه مقالات دوجلدی از نویسندگان مختلف، بی شک، در حین بررسی عواملی مانند خستگی و نداشتن تمرکز سبب بروز چنین اشتباهی شده است.

**

1

شروع گفتمان در نقالی همیشه با کلام خدا آغاز می شود.

گفتمان در نقالی همیشه با کلام خدا آغاز می شود.

کتابنامه

فتوحی، محمود1390، نامة نقد (مجموعه مقالات نخستین همایش ملی نظریه و نقد ادبی در ایران )، ج۱، تهران: خانه کتاب

*

2

قصة بندانگشتی با یک صحنة آغازین شروع می شود که معرفی وضعیت قهرمان قصه و خانوادة اوست...

قصة بندانگشتی با صحنه ای شروع می شود که معرفی وضعیت قهرمان قصه و خانوادة اوست...

کتابنامه

شعیری، حمیدرضا، 1391، نامة نقد (مجموعه مقالات نخستین همایش ملی نظریه و نقد ادبی در ایران )، ج2، تهران: خانه کتاب.

داوود خانی لنگرودی

برچسب ها : اشتباه ویرایشی در مجموعه ی ارزشمند دوجلدی نقدنامه - می شود ,مقالات ,دوجلدی ,مجموعه مقالات ,شروع می شود ,خانه کتاب ,قصة بندانگشتی ,معرفی وضعیت ,معرفی وضعیت قهرمان ,مقالات نخستین همایش ,مجموعه مقال?
اشتباه ویرایشی در مجموعه ی ارزشمند دوجلدی نقدنامه می شود ,مقالات ,دوجلدی ,مجموعه مقالات ,شروع می شود ,خانه کتاب ,قصة بندانگشتی ,معرفی وضعیت ,معرفی وضعیت قهرمان ,مقالات نخستین همایش ,مجموعه مقال?
لنگورد̌ گیلکی شِئرخؤنی شاعرؤن، ارشاد̌ ایسلامی سالؤن̌ مِئن


"وارؤن̌ پامَقَر" نیشست "خورشید گیل و دیلم" ̌ مؤسیسه و "آوای غزل" ̌ اینتشارات̌ یاوری و ایلجار̌ همره، شنبّه بأزه نهأر -هیفده روز بؤشؤ آذر مآ 97 -، لنگورد̌ ارشاد̌ ایسلامی سالؤن̌ مِئن که سوزن گأبنِئنه جام نبو وُ یاد̌ چأرته آسمؤنی لنگورد̌ شاعیر: محمود پاینده، محمد دریایی، ابراهیم شکیبایی و شهدی لنگرودی، بر ار بَبو و ای نیشست̌ دؤرین، اَمِه اوستاد کریم رجب زاده چَن ته از خُ خؤجی ألوی گیلکی ئنه بخوندَس و بأدأن، احمد خویشتن دار، بهروز پورجعفر، محمد شادرام، الهام خوان یغما، فرامرز محمدی پور و داوود خانی خوشونَه گیلکی شِئرؤنه بخؤندن.

سیدحسین سجادی ئِن بوما تریبون̌ پوشت و محمود پاینده، محمد دریایی، ابراهیم شکیبایی و شهدی لنگرودی جی چن ته گیلکی شئرؤنه خُ خؤجیرصدا اَمره بخونَس.

اوستاد شمس لنگرود ئِن که ای مراسیم̌ مِئن حضور دأشت، یِسکالِه گیلکی صحبت بگود و بأدأن چنَ ته فارسی شئر بخوند و ای میئن، علی اصغر رجبی شلمانی، خوشونَه گروه همره، دو گَرَش، گیلکی موسیقی ایجرا بَئودن.

ای آیین̌ مئن، دوکتور بهرام علیزاده ئَن، شرق ̌گیلؤن گیلکی شاعرؤن̌ شئرگو جایگآ جی گب بزأ.

بَنویشته کَس: داوود خانی خلیفه محله

برچسب ها : لنگورد̌ گیلکی شِئرخؤنی شاعرؤن، ارشاد̌ ایسلامی سالؤن̌ مِئن - محمد ,مِئن ,لنگورد̌ ,دریایی، ابراهیم ,ابراهیم شکیبایی ,داوود خانی ,محمد دریایی، ,پاینده، محمد ,دریایی، ابراهیم شکیبایی ,محمد دریایی، ابراهیم ,
لنگورد̌ گیلکی شِئرخؤنی شاعرؤن، ارشاد̌ ایسلامی سالؤن̌ مِئن محمد ,مِئن ,لنگورد̌ ,دریایی، ابراهیم ,ابراهیم شکیبایی ,داوود خانی ,محمد دریایی، ,پاینده، محمد ,دریایی، ابراهیم شکیبایی ,محمد دریایی، ابراهیم ,
گالش بازارِ دل مُرده ی املش

بازار امـلش؛ روزگــــــارانی دور تا همین ، چه گوش نواز بود و دل بخواه! غلغله ی روم بود و گالش بازار نیز می نامندش و اکنون که کر تحریم بر شانه اش نشسته است و قطره های درشت باران، بامِ بازار را می کوبد، کفِ کوچه پس کوچه هایش پاک خلوت و دل مُرده می نُماید.

داوود خانی خلیفه محله؛ املش- صبح 22 آبان 1397 خورشیدی

اشاره:

متأسفانه، بسیاری از خودِ گالش ها، لفظ گالش را برنمی تابند، یا سخت می پذیرندش؛ اینکه گالش ها، با اص ند و مهربان و شیروَش، روشن است مثل آینه؛ گُه به ریشِ منکرش.

برچسب ها : گالش بازارِ دل مُرده ی املش
گالش بازارِ دل مُرده ی املش
بزرگداشت بیستمین سال درگذشت محمود پاینده لنگرودی در تهران؟!

بی حضورِ شاعران گیلکی سرای لنگرود

در شبِ یادمان محمود پاینده لنگرودی (26 آبان 1397) که به همت مجله ی بخارا و با همکاری بنیاد موقوفات افشار و انتشارات فرهنگ ایلیا، در سالن کانون زبان فارسی بنیاد موقوفات افشار در تهران برگزار شد و در آن، محمد روشن، محمد شمس لنگرودی، عباس خوشدل، مریم سادات فیاضی و بهروز پورجعفر دربارة زندگی و آثار محمود پاینده لنگرودی سخن گفتند و همچنین بخش هایی از «پایندۀ لنگرود» اثر آرمین ایل بیگی به نمایش درآمد و غزلی صوتی از هوشنگ ابتهاج به روح بلند محمود پاینده تقدیم شده بود، همه ی این ها نیمه ی پُرِ لیوان بود و جای سپاس دارد و اما؛ اینکه چرا این بزرگداشت در زادگاهش لنگرود برگزار نشد، یا دست کم شاعران برجسته و تمام قد گیلکی سرای لنگرود برای شعرخوانی دعوت نشدند؟ لابد بزرگواران، گوشه چشمی نیز به نیمه ی خالی لیوان داشتند... بگذریم!

باخبرشده: سوم آذر 1397- داوود خانی

برچسب ها : بزرگداشت بیستمین سال درگذشت محمود پاینده لنگرودی در تهران؟! - پاینده ,محمود ,لنگرودی ,لنگرود ,محمود پاینده ,پاینده لنگرودی ,موقوفات افشار ,بنیاد موقوفات ,گیلکی سرای لنگرود ,محمود پاینده لنگرودی ,بنیاد موق
بزرگداشت بیستمین سال درگذشت محمود پاینده لنگرودی در تهران؟! پاینده ,محمود ,لنگرودی ,لنگرود ,محمود پاینده ,پاینده لنگرودی ,موقوفات افشار ,بنیاد موقوفات ,گیلکی سرای لنگرود ,محمود پاینده لنگرودی ,بنیاد موق
نشست ادبی ردپای باران در لنگرود- 30 دی ماه 1382


رو مه گیلان امروز

30 دی ماه 1382

«شمس لنگرودی» در برنامه ی ردپای باران گفت:

بدبختی از آن جا آغاز می شود که جوانان ما متوهم می شوند

بخش فرهنگ و هنر - رد پای باران، عصری با شعر گیلکی و موسیقی به همت شاخه ی ادبی حوزه هنری لنگرود برگزار شد.

در این برنامه ابتدا «فرامرز محمدی پور»، مسوول شاخه ی ادبی حوزه ی هنری در لنگرود ضمن تشکر از ادب دوستان از حضور گرم آنها تشکر کرد و ابراهیم شکیبایی لنگرودی را برای قرائت شعر به جایگاه فراخواند.

شکیب شاعر مجموعه ی «بی هیچ تکیه گاه»، که به زودی مجموعه ی شعر گیلکی «لاکوی واگردس» را منتشر خواهد کرد با بیان این نکته که زبانهای محلی از اهمیت زیادی برخوردارند گفت: اگر چنین نبود، انی مثل نیما و شهریار «روجا» و «حیدربابا» را نمی سرودند.

وی سپس با یاد از شاعران فقیدی همچون بابایی پور(دریایی) و محمود پاینده اشعار زیبایی از آنها را برای حاضران قرائت کرد و قطعه شعری با عنوان «خشته پورد» را تقدیم لنگرودی ها کرد. سپس نادر زکی پور، شاعر برجسته ی گیلکی سرا که با ع های غم انگیزی از بم برگشته بود شعرهایش را با غمگینی این فاجعه بخیه زده، سپس «محمد شمس لنگرودی» صاحب اثر برجسته ی «تاریخ تحلیلی شعر نو» و رمان «رژه بر خاک پوک» و... که با حضور خود در این برنامه بسیاری از ادب دوستان را غافلگیر کرده بود ضمن ابراز خوشحالی خود از شرکت در این برنامه گفت: « من در بسیاری از کشورهای دنیا سخنرانی کرده ام ولی باور کنید هیچ کجا برای من جالب تر از این نیست که در شهر خودم و در میان همشهریانم صحبت کنم».

وی افزود: هنرمند نباید توهم داشته باشد ما توی این دنیا مثل کیلکایی هستیم در یک اقیانوس. پس نباید به خودمان مغرور شویم همچنین نباید به خودمان بی اعتماد باشیم خیلی از جوانهای با استعداد برای من شعر و داستان می آورند که آثار خیلی خوبی است اما بدبختی از آنجا آغاز می شود که ما در مورد هنر خود دچار توهم می شویم.

سپس یک شعر نو مربوط به سالهای جوانی و یک شعر سپید را تقدیم به حاضران کرد. پس از ایشان کریم رجب زاده شاعر مجموعه «قرارمان پای همین شعر»، گزیده ادبیات معاصر و... چند دو بیتی و رباعی گیلکی قرائت کرد و بعد نوبت به احمد

خویشتن دار رسید که او نیز چند قطعه شعر گیلکی خواند. آ ین شاعر این مجال بهروز پور جعفر بود که با یادی از اشعار ماندگار گیلکی محمد ولی مظفری و خوانش چند شعر از او چند ویژگی برجسته ی شعرهای ماندگار گیلکی را برشمرد و خود منظومه هایی را به حاضران تقدیم کرد.

پایان بخش برنامه نیز موسیقی محلی بود که گروه گیله اوخان حوزه هنری گیلان با س رستی و خوانندگی کیانوش علی پور و نوازندگی ناصر حبیبی (سنتور) توماج مصفا (تار) على اطهری (تنبک) چند قطعه موسیقی اصیل محلی را به حاضران تقدی د در این برنامه علاوه بر سیصد نفر از ادب دوستان شاعران و نویسندگان برجسته ای همچون: تیمور گرگین ، محمد فارسی ، هادی غلام دوست، بافکر لیالستانی ، على محمد ا و... حضور داشتند.

برچسب ها : نشست ادبی ردپای باران در لنگرود- 30 دی ماه 1382 - گیلکی ,برنامه ,شاعر ,حاضران ,محلی ,قطعه ,ماندگار گیلکی ,حوزه هنری ,شاخه ی ادبی ,ردپای باران
نشست ادبی ردپای باران در لنگرود- 30 دی ماه 1382 گیلکی ,برنامه ,شاعر ,حاضران ,محلی ,قطعه ,ماندگار گیلکی ,حوزه هنری ,شاخه ی ادبی ,ردپای باران
شعر "پُف تلنگر" از داوود خانی لنگرودی


سه مصراع با دو نکته:

ب از رایانه ام، ذخیره شده ی آبلوموف را نگاه و بعدش رفتم سراغ تلویزیون و شبکه خبر، بچه های قحط در علف خانه افتادگان یمن را نشان می داد و ... اما دو نکته: نخست اینکه، "مِرزا"، صورت دیگری است از تلفظ "میرزا" و "میرزامقوا"هم مثل دوک، تکلیفش روشن است.

دوم، پیشنهاد می کنم رمان "آبلوموف" گنچاروف، ترجمه ی سروش حبیبی را بخوانید، یا دست کم ش را ببینید. آبلوموف اندکی-با چاشنی سانسور از سیما پخش شده است و باوجوداین، به و تماشایش می ارزد.

شلمان 21 آبان 1397 خورشیدی

برچسب ها : شعر "پُف تلنگر" از داوود خانی لنگرودی - آبلوموف
شعر "پُف تلنگر" از داوود خانی لنگرودی آبلوموف
"سنگک کنجدی"؛ یادداشتی از داوود خانی لنگرودی


صبح، صفِ نانوایی بودم. زنی آمد و سنگک کنجدی می خواست.

شاطر گفت:

-کنجدی نمی زنیم.

زن علتش را پرسید.

-قیمتش کیلویی بیست و هشت هزار تومان شده.

-مگه قبلاً چقدر بود؟

-یازده هزار تومان...

بر زمین از آسمان، نرم نرمک داشت باران می زد.

صبح دوشنبه؛ 30 مهر 1397- پایین املش

برچسب ها : "سنگک کنجدی"؛ یادداشتی از داوود خانی لنگرودی - کنجدی ,هزار تومان ,سنگک کنجدی
"سنگک کنجدی"؛ یادداشتی از داوود خانی لنگرودی کنجدی ,هزار تومان ,سنگک کنجدی
ایرادهای ویرایشی شاه بندی از رمان "شاهِ بی شین "-داوود خانی لنگرودی


س ا، کتاب شـاه بی شین جناب مزینانی را از وسط باز می کنم. صفحة 222رمان است. چــند سطرش را که می خوانم، می رسم به بندِ

ت سرا؛ به کاناپه نداده، مـــدّ آه من به طاق اتاق می نشیند و شاه بی شینِ تازه امانت گرفته را می بندم و یُرغه می زنم کتابخانة مرکزی شهر و تحویل کتابدار می دهم و ... بگذریم!

«- استغفرالله ربّی و اتوب اِلیه... یکی نیست به این مرد بگوید که اگر این آشیخ ریگی به کفش نداشت که به این اب شده تبعیدش نمی د! آ این موقعِ روز به خانه او می روی که چه بشود؟ فکر می کنی مملکت این قدر بی در و پیکر است که ی نمی فهمد چه کَکی به تنبان دارید؟ لااقل فکر زن و بچه هایت را . از قدیم گفته اند: کاه خودت را بخور و راه خودت را برو«!

الف. وقتی بخواهیم از اصطلاح ، کنایه و ضرب المثلی استفاده کنیم، توجه دقیق به کاربرد، معنا و جایگاهشان بسیار ضروری است. در اینجا می بینیم نویسنده به جای استفاده درستِ کک توی(در، به) تنبان یا شلوار ی افتادن یا انداختن، از کک در تنبان داشتن بهره برده که به لحاظ کنایی ، نادرست است. به بیانی دقیق، اصطلاح در غیر معنی حقیقی خود استفاده نشده است.

ب. به نظر شما استعمال سه اصطلاح و کنایه در یک بند چهار پنج سطری، بسیار تکراری و کلیشه ای نیست؟

ج. استفادة پنج بار از این در عبارت کوتاهِ بالا، با این ی که پیش از آشیخ آمده و حشو است، توی ذوق می زند...

داوود خانی لنگرودی

کتابنامه

مزینانی، محمدکاظم، ۱۳95، شاه بی شین، چ4، تهران: انتشارات سوره مهر، ص 222

برچسب ها : ایرادهای ویرایشی شاه بندی از رمان "شاهِ بی شین "-داوود خانی لنگرودی - اصطلاح ,تنبان ,استفاده ,خانی لنگرودی ,داوود خانی
ایرادهای ویرایشی شاه بندی از رمان "شاهِ بی شین "-داوود خانی لنگرودی اصطلاح ,تنبان ,استفاده ,خانی لنگرودی ,داوود خانی
"سنگک کنجدی"؛ یادداشتی از داوود خانی لنگرودی


صبح، صفِ نانوایی بودم. زنی آمد و سنگک کنجدی می خواست.

شاطر گفت:

-کنجدی نمی زنیم.

زن علتش را پرسید.

-قیمتش کیلویی بیست و هشت هزار تومان شده.

-مگه قبلاً چقدر بود؟

-یازده هزار تومان...

بر زمین از آسمان، نرم نرمک داشت باران می زد.

صبح دوشنبه؛ 30 مهر 1397- پایین املش

برچسب ها : "سنگک کنجدی"؛ یادداشتی از داوود خانی لنگرودی - کنجدی ,هزار تومان ,سنگک کنجدی
"سنگک کنجدی"؛ یادداشتی از داوود خانی لنگرودی کنجدی ,هزار تومان ,سنگک کنجدی
بازار املش؛ نویسنده ات می کند (یادداشتی از داوود خانی)

زمان بعدی: سوم مهر 1397 خورشیدی (دو روزِ بعد)

زمان فعلی: اول مهر 1397 خورشیدی (12 ظهر)

مکان: بازار املش

راوی: داوود خانی

**

نویسنده؛ خلاق˚خیز می شود و به دل بازار املش می زند. می بیند فروشنده ها هر کدام در وصف جنس های زبان بسته، دهان ها می خوانند و ید را در ترازو، سبک- سنگین می کنند و جماعتی، پر و پوچ تحویل هم می دهند و گروهی، خیره اند به چیزها و میزها و عده ای، پا سست و گوش تیز کرده اند و چون نرخ ارز، شناورند در روزگذارِ بازار!

نویسنده؛ می خواهد از عنصر برجسته ی " گفت و گو" در داستان هایش سود جوید.

-آره، خودشه!

و دکمه ضبط گوشی اش را فعال می کند...

برچسب ها : بازار املش؛ نویسنده ات می کند (یادداشتی از داوود خانی) - بازار ,شنبه بازار ,داوود خانی ,بازار املش ,1397 خورشیدی
بازار املش؛ نویسنده ات می کند (یادداشتی از داوود خانی) بازار ,شنبه بازار ,داوود خانی ,بازار املش ,1397 خورشیدی
حاتم بخشی ادبی!


اولین روز هجوم با هجمه جنگنده های دشمن و غرش و غریو و انفجارها و ضجه ها و فریادهای دردآلود و ترس اندود مردم پایان یافت... ( بند آغازین از ص 144 کتاب جادۀ جنگ- جلد نخست)

کتاب 14 جلدی جادۀ جنگ به قلم منصور انوری که در حال حاضر 10 جلد از آن و هر جلدش با بیش از چهارصد صفحه و کاغذ سفید معطر و جلد سخت و نفیس از شرکت انتشارات سوره مهر( که از کیسـۀ بیت المال، حاتم بخشی می نماید) روانه بازار نشر شده است و این مجموعه به نوشته ی خبرگزاری آنا:

" تاکنون با استقبال زیادی از سوی خوانندگان مواجه شده و توانسته جوایز زیادی را نیز به دست بیاورد. این کتاب در دوره چهاردهم جایزه «کتاب فصل» و هشتمین دوره جایزه «قلم زرین» موفقیت ب کرده و در چهارمین دوره جایزه «جلال آل احمد» نیز کتاب برگزیده بوده است."

مصداقِ مشت، نمونه ای از وار؛ بیاییم نگاهی بیندازیم به جملۀ مرکب بالایی و ببینیم گیر کار کجاست!

پر واضح است واژۀ "هجمه" با وجودِ هجوم، هجو می زند و باید عبارتِ " با هجمه" اش را انداخت و بعد؛ بینِ غرش و غریو، یک کدام را سر بُرید و در عبارت ِ " ضجه ها و فریادهای دردآلود" باز آشکار است که " ضجه" همان فریاد و ناله از روی درد است و پس " فریادهای دردآلود" هم در اینجا زاید بر کلام بوده ... و پیش خود می شم به انتشار کتاب هایی از انتشاراتِ آن چنانی و جایزه هایی که کتره ای نثار می کنند و آه از این...!

املش- داوود خانی لنگرودی (7/10/ 1397 خورشیدی)

برچسب ها : حاتم بخشی ادبی! - کتاب ,جایزه ,دوره ,دردآلود ,فریادهای ,هجمه ,فریادهای دردآلود ,دوره جایزه ,حاتم بخشی
حاتم بخشی ادبی! کتاب ,جایزه ,دوره ,دردآلود ,فریادهای ,هجمه ,فریادهای دردآلود ,دوره جایزه ,حاتم بخشی
"خنده جفت" شعری نیمایی از: داوود خانی لنگرودی



فتوکلیپ "خنده جفت" شعری نیمایی از: داوود خانی لنگرودی در سایت آپارات


والمیده بود ماه

آن سوی پلنگدرّه

طاقِ آسمان شیرکوه

پای جویبار ص ه

خُرّه می کشید س...

شب،

کَ ف ی د وُ

خنده جفت کرد

روز،

با قوقولی وس دِه

برچسب ها : "خنده جفت" شعری نیمایی از: داوود خانی لنگرودی - خنده ,خانی لنگرودی ,داوود خانی
"خنده جفت" شعری نیمایی از: داوود خانی لنگرودی خنده ,خانی لنگرودی ,داوود خانی
محمود درویش: رمان نویسان غبطه می خورم


محمود درویش، شاعر مطرح عرب:

بابت چاپ بسیاری از آثارم احساس گناه می کنم؛ به رمان نویسان غبطه می خورم؛ چون جهان آنها وسیع تر است. رمان می تواند همه گونه های معرفت، فرهنگ، مشکلات، غم ها و دردها و تجربه های زندگی را درهم بیامیزد. رمان می تواند از شعر و همه گونه های ادبی سیراب شود و از همه آنها بیش ترین بهره را ببرد...

متن کامل خبر در خبرگزاری ایبنا

برچسب ها : محمود درویش: رمان نویسان غبطه می خورم - رمان می تواند ,رمان نویسان غبطه
محمود درویش: رمان نویسان غبطه می خورم رمان می تواند ,رمان نویسان غبطه
به روز شده ها
اتفاقی
با توجه به اهمیت محتوای سایت خواهشمند است چنانچه عناوین و مطالب مندرج در سایت را نا مناسب و خلاف موازین اخلاقی و یا قوانین می دانید بر روی گزینه درخواست حذف کلیک نمائید. بدیهی است یاسمین فقط منتشر کننده مطالب با ذکر منبع بوده و هیچ گونه مسولیتی در خصوص مطالب نشر داده شده ندارد.
All rights reserved. © Yasamin 2016-2017